Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 16 november 2011

E-on byter stil

E-on Sveriges senaste annons: Nya Barsebäck!


Den 1 dec 2009 skrev jag en sarkatisk beskrivning av E:ons framtidsmål. Eftersom länken till deras dåvarande dröm är ändrad, har jag redigerat inlägget genom att fotografera ett klipp av den annonsversion, som användes i landsortens tidningar, i de stora var det ett helt uppslag, som innehöll både Finland och Norra Ishavet

Nu har E-on gått ut med helt ny stil. Den nya annonsen talar ett annat 'språk' än då. E-on blev anmälda till Konsumentverket för att skriva att kärnkraft är koldioxidfri, vilket är helt galet.
Gruvor, krossning och malning av malm, utvinning, anrikning (som därtill släpper ut CFC (freon) i stor mängd, transporter, bränsletillverkning osv, allt kräver fossil energi. Dessutom krävs enorma mängder vatten och koncentrerad svavelsyra, som är den vanligaste metoden att erhålla Yellow Cake, som fraktas i tunnor till anrikningslandet. Icke-spridningsavtalet begränsar det antalet, i den mån länder som vill ha kärnvapen bryt sig om det. Nord-Korea och Iran t. ex.

Ju fler länder som har kärnreaktorer, ju svårare blir övervakningen. Den ökade mängden radioaktivt jod, som uppmätts i Europa oroar, när ingen vill avslöja varifrån det kommer. Säkerligen vet de som mäter. Tjernobyl kanske, sarkofagen har spruckit, den nya är inte finansierad än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade