Föreläsningen handlar om uranbrytningen och kompletterar en vandrande utställning, som har visat i EU-parlamentet i slutet av september. "Uran i och för Europa". Utställningsmaterialet är producerat i Österrike av Ekologiska Institutet på uppdrag av en inrättning som skulle kunna översättas till Wiens Miljö-Åklagar-myndighet, eller något sådant. På tyska Wiener Umweltanwaltshaft. Umwelt - Miljö Anwalt -advokat - åklagare. Om någon kan komma på en bättre tolkning, så tackar jag för en kommentar.
Österrike hade som vi, en folkomröstning om kärnkraft, så det finns inte där. Om inte vi hade haft tre val i stället för två, så hade vi också sluppit kärnkraft. 75% av svenska folket var emot kärnkraft, omröstningen föregicks av en omfattande folkbildningverksamhet. Idag är det 30 länder som har 434 reaktorer som har körtillstånd, dock används inte alla, Japan hade 54, 4 är permanent avstängda (Fukushiima 1-4), mig veterligen är det bara 1 eller 2 reaktorer, som har fått tillstånd att köra.
Kärnkraft förser världen med ca 2 % av den totala energiåtgången, så den behövs inte. (Om det inte vore för vapnen förstås.)
Utställningen riktar in sig på en av de mest miljöbelastande stegen i kärnbränsleframställning, nämligen det alla i dag talar om, uranbrytningen.
En vacker bild ovanpå skiffern. Matnäset sett från Hallom.
Under marken gör skiffern ingen stor skada, men radon avges, så det är bra med ett tjockt täcklager, så kan radonet blir metall innan gasen nått upp. Skiffern är hård och vattentät, men hur det blir med alla borrhål är ju ingen som har funderat på att ta reda på. Inte lika illa som en gruva, men inte bra.
Ny minerallag: Alunskiffer och andra liknande skiffrar bör inte längre ingå bland koncessionsmaterial.
Ett klubbslag i riksdagen för detta och prospekterarna får byta jobb! Det finns ju jobb som är för liv, inte emot. Odla biologisk mat vore väl ett trevligt jobb. Bygga jordkällare för vinterförvaring. Byta ut traktorn mot hästar. Det finns fortfarande folk som kan häst även för arbete, skogen och gräsmattorna t ex. Det är förstås svårt att få stopp när man fått upp farten för mycket, man får trycka mycket snabbare och hårdare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar