Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 28 september 2011

Sorglig nyhet idag - OKG3 går på full effekt


Ny Teknik, en tidning, som fackligt anslutna ingenjörer får hem i brevlådan, förvaltar myten om kärnkraft, som en nödvändig och bra källa för elproduktion.

Idag presenterades OKG3 nystart efter uppgradering till full effekt, från 1150 till 1400 MW som en en glad nyhet. Nu har Östhammar världens största vattenkokare (BWR - boiling water reactor). Därmed ökar produktionen av livsfarligt avfall och utsläpp av förfärligt många radioaktiva ämnen till omgivningen där de inlemmas i näringskedjan. Vid Fukushima Daiichi pågår fortfarande den största kärnkraftsolyckan, vem vill slå det rekordet?

Tänker vi inte på alla som evakuerats från sina hem och arbetsplatser, på bönder som fått lämna sina kor att svälta ihjäl. Den japanska regeringen avser att låta gräva bort all kontaminerad jord. Var ska den jorden deponeras?
I Tokyo finns inte så mycket jord som tar hand om nedfallet, som istället följer med dagvattnet och hamnar i reningsverken. Slammet läggs upp under presenningar, för att skydda omgivningen, det kan ju inte spridas på åkermark.

Det går bara inte att föreställa sig hur det är att råka ut för denna sortens olycka.
På 60-talet under kalla kriget, när kärnvapenkapprustningen kändes som ett reellt hot, då fick vi en broschyr av staten, "om kriget kommer", en handledning hur man skulle göra om en atombomb detonerade. Idag har vi ingen beredskap ens för en kärnkraftsolycka, som är mer sannolik nu än innan vi hade några kärnkraftverk. Hesa Fredrik ljöd en gång i månaden, för att vi skulle lära oss känna igen den. Alltid på samma tid, om jag minns rätt, måndagar kl 15. Den kanske ljuder fortfarande ibland, i Wikipedia läser jag att det provas 4 gånger per år.

När en reaktorolycka inträffar får de som borde varnas först ingenting veta utan lugnas ner tills sanningen inte längre går att dölja. I Japan skyddades folk från sanningen alldeles för länge.

Synd att det inte hjälper att hålla tummarna. Det finns dock ett sätt att rädda oss, avveckling så fort det bara går, låt hellre börserna krascha, de repar sig fort igen. Vi kan inte äta pengar, lika bra att inse det.

Jag vet inte hur många länder det finns i världen, fler än 200. Av dem har 33 länder kärnkraftverk. Synd att FN har hand om spridningen (IAEA), FN borde förbjuda kärnkraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade