Vid Visjön i Oviksfjällen

torsdag 22 oktober 2009

Kärnkraftens avfallsproblem - från gruva till slutförvar

Internationell konferens i Lidingö 17-18 oktober.

60 deltagare från 10 länder fick under 2 intensiva dagar ta del av kunskap från Canada, Ryssland, Frankrike, Finland, Tyskland, Indien, Sverige, Storbritannien, Tjeckien och Nederländerna.
Bra citat:" El är en biprodukt vid tillverkning av kärnvapen och avfall" och "I Frankrike är kärnkraft inte en industri, det är en religion".
Allvar: Bo inte i närheten av ett kärnkraftverk, varje byte av bränslestavar orsakar utsläpp till luften. Högre andel cancerfall. För barn under 5 år och gravida kvinnor rekommenderas att bo minst 10 km bort, övriga 5 km.
Frankrikes La Hague slängde tunnor med avfall i havet fram tills det blev förbjudet, nu har de istället en lång avloppsledning.
DU, utarmat uran, består av uran 238 efter att en del av U235 avlägsnats. Uran sönderfaller hela tiden och det bildas radium och därav radon i kedjan. DU kan man köpa billigt, anrikningsverken vill gärna bli av med besväret att ta hand om det.
Då har vapenindustrin kommit på att använda DU i projektiler, som är så lättantändliga att friktionsvärmen vid användning antänder uranet, som brinner med explosionshastighet. En stridsvagnsbesättning blir förvandlad till svart pulver vid träff. Vid FN beslut om att förbjuda DU i vapen lade Sverige ner sin röst. DU har använts i Kosovo, Gulfkriget i Irak, i Irakkriget, Afghanistan och Israel (uppgift från USA). Från Irak rapporteras dramatisk ökning av cancerfall.
Gruventreprenörer påstår att om man tar bort uranet, så blir det bättre än förut. Fel, det blir sämre, för de tar ju inte bort alla döttrarna, och det tar tusentals år innan de strålat klart. Bäst vore att stoppa tillbaka allt uran där man tog det och i samma förpackning. Bättre kan det aldrig bli.
Att urangruvor är otäcka är ju ingen hemlighet. Hemlig verkar kärnkraftens avigsidor vara, däremot.
Uran är dessutom kemiskt giftigt! Och vattenlösligt, smakar inget, luktar inte.
Motståndet växer, både mot uranbrytning och kärnvapen och kärnkraft. Vi måste rädda världen till eftervärlden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade