Vid Visjön i Oviksfjällen

söndag 15 november 2009

Vad kan SSM om kärnbränsle? och vem ska man tro på?

Nu lyssnade jag på uttalanden från två intervjuade personer i samband med Radio Västmanlands reportage om "Förhöjda uranhalter i anställdas urin". Lyssna här. Jag tycker mig höra att de inte vet riktigt vad som finns i MOX-fabriken, varken läkaren eller mannen från SSM. Bränslet de tillverkar är antagligen en blandning av plutonium- och uranoxider, det är ju det som MOX handlar om. Kan man mäta plutoniumhalten också? Någon som vet?
Vad de dessutom inte verka känna till är att urandamm inte ska inandas eller sväljas. Det är kemiskt väldigt giftiga ämnen och de anrikas i kroppen, dvs de stannar kvar, lågdosstrålning under lång tid är farligt. Det är ju det som skadar gruvarbetare. Uran i urinen, då har ju uranet passerat njurarna, vad kan hända där?
Påminner om fallet med den sjuke gruvarbetaren i Namibia i reportaget som presenterades i Aktuellt för längesedan. Vattenfalls miljöchef, Agneta Rising hävdade att det finns inga bevis för att urans strålning är farlig. Nähä? Men Jag har förstått att företagen gärna skyller på alkoholvanor och AIDS, inte att det är damm, som hamnar inombords. Kolonialt resonemang! Vattenfalls synpunkt här.
Måste erkänna att jag blir förvånad att inte Westinghouse har bra miljö för sina arbetare och att SSM inte verkar veta vad Westinghouse sysslar med.

Vad är obestrålat uran? Alla uranisotoper är radioaktiva. Kanske det är natururan?

Bra att Radio Västmanland har tagit upp detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade