Vid Visjön i Oviksfjällen

söndag 28 november 2010

Vädret och trafiken.

Vädret är vädret! Vädret kan inte ställa till svars för trafikproblem.
Trafikproblem uppkommer när t ex bilförare ger sig ut när det är dåligt väder.
Så enkelt är det! När ska media förstå sambandet mellan trafikproblem och trafikanter.
Det är inte bilen som kör i diket, det är den som sitter vid ratten som orsakar problemet att hålla bilen på vägen. Att köra på rätt sida och med rätt avstånd till alla omgivande trafikanter och med en hastighet som man behärskar vad som än händer, det är att anpassa körningen efter rådande omständigheter. Den som kör fordon har ansvar för att fordonet har fungerande lampor, att köra utan bakljus eller "enögt" gör det svårt för andra att göra rätt. Om det snöar mycket, då bör myndigheterna utlysa undantagstillstånd och förbjuda alla trafik utom snöröjningsfordon.
Busenkelt med dagens teknik! Trafikproblem på grund av väder borde inte vara möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade