Vid Visjön i Oviksfjällen

söndag 13 maj 2012

Välfärd eller ofärd?

På SVT Debatt har frågan ställts: Är det skadligt för barn att var på dagis? På hemsidan finns just nu 145 kommentarer.  Läs här:


Begreppet "dagis" betyder egentligen, hur blir jag av med besväret att fostra mina barn så att jag kan ägna mig åt karriären och tjäna pengar åt aktieägare. Grottekvarnen för många.
Självklart är det skadligt för barn att hamna på dagis som blöjbarn. Här min kommentar med en hel del tillägg.

Skadligt även för föräldrar att skiljas från barnen tidigt. Skadligt för samhället också.

Människa borde ta hand om avkommorna såsom djuren gör det, tills de klarar sig själva, 16-årsåldern t ex. I industrialismens namn, tillsammans med jämtställdhetsutvecklingen har alla, både kvinnor och män, drivits från sina barn in i industrisamhället, som tär på både resurser och människor, grottekvarnen. Det är inte bara barnen som kommer hem uttröttade efter evighetslånga skol/arbetsdagar (med långa resvägar mil på landsbygden och timmar i storstaden. Problemen löses idag med stimulantia, psykofarmaka, leksaker, godis, energidryck, fredagsmys osv. Barnen får uppfostra varandra utan ledning av vuxna närstående, tillbringa nästan all sin vakna tid med utbytbara personer. Hundarna har det bättre tack vare djurskyddslagen.
Minns ju hur jobbigt det var att byta lärare i början av skolåren.
När jag skrev min bästa uppsats i realskolan på 50-talet, ”Ett yrke som jag skulle vilja ägna mig åt”, då skrev jag om livet som bonde, sådant det var då, mycket muskelarbete tillsammans med andra, kor och hästar, nära naturen, se resultat av sitt arbete osv., fast jag växte upp i stad, liten, men ändå stadsbo.
Alla barn borde vara med sina föräldrar på heltid de första 3 åren i livet. Kortare arbetstid, mindre handel och industri med enda mål att tjäna pengar åt andra. Det skulle bidraga till att bevara miljön och gynna hållbar utveckling, dit vår basindustri inte kan räknas (gruvor och vapen t ex). Det finns stora brister i visionerna om att fixa jordens beboelighet bland dagens politiska ledare.



Det finns djur som tar hand om andras ungar faktiskt, men de gör det på heltid. Det skiljer tre veckor på fölen Draumur och Spói, vars mamma tyvärr nödgades avlivas 3 dagar efter fölningen. Mödrarna till de här fölen kom samtidigt från samma gård på Island till Västeråsen, de var väninnor.

Människobarnen har lång utvecklingstid, de första åren helt bunden till modern, att amma ett par år vore naturligt. Om modern bär barnet på sig behövs inga blöjor har jag läst. Fadern behövs för skydd och matanskaffning de första åren. Hemmaföräldrar kan lära sina barn allt de behöver veta, skolans organisation  lever kvar  i 1800-tals stadiet, när föräldrar inte kunde läsa. Med modern teknik kan skolan flyttas hem. Sommarlov måste barnen på den tiden, för då fick barnen vara hemma och hjälpa till med skörden, passa småsyskon mm.

Om vi menar allvar med att rädda miljön, måste vi börja analysera vad som är viktigt. Om vi nu kommer att överleva kärnkraftsolyckorna som pågår, Tjernobyl och Fukushima Daichi, kan det ju vara värt att tänka avveckling av vapenindustri och avveckling av krig, så räddas klimatet snabbare.
Allmän värnplikt för alla, inom polis och sjukvård och äldreomsorg, Myndighetsålder tillbaka till 21 år, då är hjärnan hyfsat färdigutvecklad enligt forskningen.
Historia och kultur måste vårdas så att vi inte hamnar i samma sits som vissa länder gjorde före andra världskriget. Då handlade det om massmord på vissa folkgrupper, idag handlar det om allmord, alla arters utrotning via fission och fusion. Taktiken att få medborgare att gå med på sådana planer är lögn och bestickning.

Nu gäller det att komma på hur vi ska ändra riktning, så jag spånar på! Vi måste tänkas annorlunda. Låt börserna rasa, det drabbar ingen fattig. Då spar vi några minuters börsrapporter för att bättre TV-program ska få plats.
Många av mina förslag drabbar industriverksamhet  t ex, bröstimplantat, läkemedel mot graviditet, läkemedel mot depression och ångest mm,  blöjtillverkare. Slutsatsen kan bli att vi kan lägga ett par timmar om dan för industriarbete för tillverkning av nya verktyg som drivs av muskelenergi från människor och husdjur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade