Vid Visjön i Oviksfjällen

fredag 15 februari 2013

Sverige har 3 av Europas äldsta reaktorer




Kärnkraften på väg ut ur Europa? Ja det hoppas man ju gärna!
Klotet har lagt ut kartan  HÄR!
Hoppas alla hinner avvecklas innan de gör det av sig självt.
Varför man river gamla kärnkraftverk det förstår jag inte. Bättre vore att använda de gamla avställda verk för för tillfällig förvaring för att sedan bygga sarkofager och fylla med det avfall som har bildats.  Marken runt kärnkraftverken är kontaminerad med ämnen som inte bör hamna i näringskedjan. Använt bränsle ska inte slutförvaras på det sätt som industrin förespråkar, anser jag, utan vi bör hitta lämpliga ställen för avfallsvård, eftersom vi inte vet hur det ska göras ofarligt. Gamla bergrum och miltära fästningar, t ex den i Boden!
Om 5000 år, kanske vi måste flytta på grund av att en ny istid närmar sig, då måste avfallet flyttas också. Så anser jag att man löser problemet idag, om 1000 år kanske det finns människor kvar på planeten, som kan fixa det vi idag inte kan. Om inte, så kvittar det ju oss! Exempel på symbolisk sarkofag nedan.



Genom att avbryta avfallstillverkning och sätta stopp för nybyggnad och laddning av nya reaktorer, så skulle nog hopp finnas för kommande generationer. Det skulle dessutom vara bra för klimatet, den nukleära industrins nedfall förstör vår livsmiljö. Att kärnkraft skulle vara koldioxidfri är en myt lanserad av Areva,  som tack vare systemet med utsläppsrätter lurade politiker att stödja kärnkraft i stället för förnyelsebart.
Det går åt mycket fossil energi att bryta uran (mer och mer när halterna sjunker) och att färdigställa natururan till kärnbränsle och vapen. Farliga utsläpp av freon vid konvertering av uranhexaflourid där bränslestavar byggs tillåts i Sverige.
Olyckorna tenderar att bli större för varje gång, Harrisburg, Three Miles Island, den var stor. På en dag blev utsläppen lika stor som det tillåtna för ett helt år.
Tjernobyl blev betydligt större, då branden skickade upp utsläppen högt. Fukushima kallades först 4 på INES-skalan, borde väl genast klassats som kvadruppel-sjua, vätgasexplosionera avslöjade härdsmälta, en av byggnaderna läckte dessutom. Snart har det gått två år och det finns hotspots långt utanför evakueringsområdet.  Många har evakuerat frivilligt, men cirklarna begränsar ersättningsansvar. Så en bonde med mjölkkor utanför evakeringsgränsen, han fick inte leverera mjölken för den innehöll jod, så han slaktade sina djur och tog sen sitt liv.

Så vi tror knappast på SSM, som likt en talande papegoja hävdar: "Det finna ingen anledning till oro för en svensk". Såvitt jag vet känner nedfall  inte skillnad på etniskt ursprung, snarare beror det på helt andra saker.

Det är som behövs idag är från industrin oberoende forskare inom kärnfysiken, och andra discipliner, att finna lösningar, som allmänheten kan accepterar om de stöds av vetenskapliga argument. Med 1,5 miljarder till kommunens kassa, finns säkert möjlighet att ta vara på avfallet på ett säkert sätt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade