Vid Visjön i Oviksfjällen

måndag 8 april 2013

50 år till med kärnkraft?

S-kongressen avslutning ger inte mycket hopp om en framtid för liv på jorden. Kärnkraft i 50 år till, det är ju sanslöst länge i ett land med utpräglad kvartalsekonomi och i en förtröstan att det man glömt inte längre är farligt.
Nu finns det bara ett litet parti kvar att rösta på nästa år, som vill avveckla nu, såvida inte Gudrun Schyman kommer igen med F! Eftersom kärnkraft inte alls  är så koldioxidfri, som en del hävdar, framför allt de som är insyltade i den sortens verksamhet. Atomer för fred! Ha!

Avveckla nu, medan resurserna finns och inget allvarligt ännu hänt förutom det dagliga nedfallet, det är ju mitt råd.

Idag meddelas att det har läckt ut avsevärda mängder förorenat vatten från Fukushima. Använt kärnbränsle innehåller giftigt och radioaktivt plutonium, årligt oralt intag för människa 17 mikrogram, för intag genom lungan räcker det med 0,1 mikrogram för dödlig dos. Jag tror inte att någon människa testat detta förstås.

Läs här (engelska):

Where did it go?: Workers examine an underground tank Saturday that leaked 120 tons of highly radioactive water at the Fukushima No. 1 nuclear plant in the town of Okuma.

Arbetare undersöker, vart tog det vägen? 120 ton mycket radioaktivt vatten vid det havererade känkraftverket Fukushima Daiichi (no 1) har läckt ut i marken. Ca 800 meter från havet.
710 000 000 000 Bq. Cesium har separerats bort. Plutonium 239 halveras på 24000 år, den längsta Cs-isotopen halveras på 30 år och anses vara miljöproblem i hundratals år.
Av Japans elproduktion 2012 stod kärnkraft för 2%. 50 reaktorer är "Operational" enl. IAEA.

Dags att ta hoten mot oss på allvar nu?

När kommer nästa olycka? Ingen kan förutse det, det kan ju hända precis när som helst. I Belgiens finns en reaktor med 8000 sprickor i reaktortanken." Operational"  enligt IAEA. Den borde ju stoppas genom förbud  om myndigheten jobbar för säkerhet mot strålning, istället för att jobba för ytterligare ökning och spridning av atomklyvning. IAEA har inte lämnat sin inställning de skaffade sig på 50-talet, när vi alla var berusade av atomålderns fördelar. Nu vet snart alla att den måste avslutas om det ska bli fortsatt liv på den här planeten.
När går bussen till Mars förresten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade