Vid Visjön i Oviksfjällen

söndag 5 september 2010

E.on har städat dåligt på hemsian.

E.ons marknadsföring anmäldes till KO, som vilseledande. KO har uppmanat E.on att ändra sin annonsering. E.on har i fax meddelat att de i fortsättningen inte ska använda de uttryck som förekom i annonskampanjen i nov-dec 2009, som löd så här
En majoritet av svenskarna är för kärnkraft
Dess stora fördel är att den är en helt koldioxidfri energikälla.
Idag står kärnkraften för ungefär hälften av vår totala elproduktion

Sanningen är ju att om man frågar svenskarna vilket energislag de föredrar, då svarar de allra flesta förnyelsebart, men att vi kanske måste ha kärnkraft för miljöns skull (vilket kk-industrin länge försökt övrertala oss att tro).
Kärnkraft kräver uranbrytning, anrikning, transporter, bränsletillverkning, processer som drivs med fossila bränslen och därmed uppstår avsevärda utsläpp av CO2.
2009 var andelen från kärnkraft 39% av Sveriges totala elproduktion, av E.ons produktion var hälften från kärnkraft. Detta har lett till att t o m politiker har missuppfattat och trott att E.ons uppgift gällde hela Sverige. Jag antar då att E.on inte har med Forsmark och Ringhals, utan bara Oskarshamn. Rätta mig om jag har fel.

Jag skrev om annonserna 1 december och måste nu justera texten om deras annons, då länken nu leder till en sida om biogas.
Det har inte blivit någon större förbättring på hemsidan, läs här om den förträffliga kärnkraften och hur texten balanserar på gränsen till osanning.
Jag skulle gärna vilja veta hur uranbrytning kan miljöcertifieras, ett av de största miljöbrott som pågår på jorden, som drabbar befolkningarna i närheten av gruvorna t ex I South Dakota (US), där floden Cheyennes vatten inte kan användas för bevattning p g a radioaktivitet och gifter. Grundvattnet redan förstört av gruvor och borrhål.
Charmaine White Face har fått pris för sin kamp mot förstörelsen. Övergivna gruvor och massor av borrhål har drabbat ursprungsbefolkningen hårt.

Jakob von Uexkull, som har stiftat det alternativa nobelpriset the Right Livelihood Award, har kommenterat the Nuclear-Free Future Award på youtube.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade