Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 1 september 2010

Globalt förbud mot uranbrytning!

INTERNATIONAL PHYSICIANS FOR THE PREVENTION OF NUCLEAR WAR

RESOLUTION
Adopted on August 29, 2010

BE IT RESOLVED THAT:

Uranium ore mining and the production of uranium oxide (yellowcake) are irresponsible and represent a grave threat to health and to the environment. Both processes involve an elementary violation of human rights and their use lead to an incalculable risk for world peace and an obstacle to nuclear disarmament.
The International Council of IPPNW therefore resolves that:
IPPNW call for appropriate measures to ban uranium mining worldwide.

Resolution antagen 29 augusti 2010 vid kongress i Basel 29 augusti av
Internationell sammanslutning av läkare mot kärnvapenkrig, IPPNW.
Uranmalmsbrytning och produktion av uranoxid (yellowcake) är oansvarigt och utgör ett allvarligt hot mot hälsa och miljön. Båda processerna innebär en total kränkning av mänskliga rättigheter och de leder till oberäknelig risk för förlorad världsfred och ett hinder för avveckling av kärnvapen.
IPPNW påkallar därför åtgärder för att förbjuda uranbrytning i hela världen.

Detta kan man läsa på hemsidan till en motståndsorganisation av ursprungsbefolkningar från hela världen.
“Sacred Lands, Poisoned People” höll möte 26 augusti i Basel med deltagare från många länders ursprungsbefolkningar.
Här en länk att läsa mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade