Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 13 oktober 2010

Tänker på SKB3 när jag följer räddningen i Chile

När jag följer räddningsarbete i Chile live på datorn går tankarna till KBS 3, industrins s k lösning på avfallsproblemet efter kärnreaktorer Gruvgången som rasat i Chile påminner mycket om nerfarten i skisser jag sett av "slutförvaret" som det kallas, som för övrigt inte skiljer sig mycket från den metod som presenterades för som KBS 1 år 1977, som KBS 2 år 1978 och slutligen KBS 3 år 1983.
Dessa 33 gruvarbetare har befunnit sig i ett skyddsrum 702 m under marknivån sedan raset den 5 augusti.

Just nu, den 13 oktober kl 19:50 har den artonde kommit upp. I början trodde men att det skulle dröja till nyår innan räddningen var klar, som det verkar nu så kommer alla upp under dagen idag (lokal tid). Fenix 2 börjar se lite skavd ut, men hoppas det bara är målfärgen som tagit skada. 
Om det nu hade varit ett slutförvar för använt kärnbränsle, hur farligt hade det varit att umgås med kapslarna 2½ månad? I Chile är det guld och silver som lockar, i Forsmark finns ingenting som lockar.
Det finns kanske anledning att fundera mer över slutförvaring. Under tiden borde man sluta producera mer avfall, såvida inte målet är mänsklighetens utrotande, konkurrens genom utplåning av s k högre stående skapelser? Det skulle ju definitivt lösa alla problem med både brist arbetskraft och arbete, liksom klimat och vad allt människor har hittat på.
Aprés nous, le deluge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade