Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 18 januari 2011

Cryptosporidium ger associationer till en urangruvas miljöförstörelse

Storsjöns vatten har infekterats med svårbekämpad parasit. En sort, som jag aldrig hade hört talas om förut. Läste att Storsjöns vatten berör ca 50 000 personer! Det blir många flyttlass. Jag har länge förundrats över hur uranbrytningsintresserade tror att jobb i en gruva vid Södra Storsjöbygdens stränder skulle vara bra för bygden, beröra endast ett fåtal markägare, vilket inte är så få det heller, helt klart över 1000. En del av dem skulle få en massa pengar säger prospekterarna och andra förlora allt de har (säger ingen, men det tror jag). I malm där uran ingår exponeras efter krossning till pulver de förut bundna ämnena för vind och vattenflöden. Uran löser man ut med vatten, därav nödvändigt att pulverisera.Ju mindre kornstorlek, ju bättre effektivitet av utvinningen. En urangruva skulle definitivt förstöra Storsjön och göra Storsjöbygden obeboelig för evig tid.

Att sedan urangruvor är en inledning till massförstörelsevapen, där uranvapen inte ens räknas in bland de förbjudna, då blir valet lätt för mig mellan kärnkraft och besparingar och utbyggdnad av vind- sol och vågkraft.

Elproduktion via klyvning av radioaktiva ämnen leder till en avfallsproduktion i flera led. Endast 0,72% av natururan är klyvbar.

Gruvan: alla urans sönderfallsämnen blir kvar i gruvavfallet. Det tar evigheter innan området runt en gruva kan användas igen. Vi finns nog inte kvar då, som art alltså. Inget annat heller för den delen, krig verkar ha blivit populärt i och med EU-inträdet, det som i propagandan kallades ett fredsprojekt.

Anrikningen: Avfallet kallas utarmat uran (depleted uranium - DU - dvs nästan rent uran(238), ej klyvbart. Vapenindustrin i USA har funnit användning för DU, i pansar och projektiler. En projektil stor som en penna kan väga 6 kg. Efter krigen i Balkan, Irak och Afghanistan växer antalet sjuka veteraner. I Fallujah, Irak, har antalet missbildade barn 5-faldigats. Det är inte den yttre strålningen som är avgörande, det är det uran som kommer i lungorna som är värst, direkt in i blodet under avgivning av alfapartiklar vid sönderfallet, men även det som kommer in i matsmältningsapparaten. Uran är giftigt och ger njurskador.

Elproduktionen: Använt kärnbränsle innehåller plutonium239, bildat av uran238 genom en extra neutron, från klyvning av U235. Detta avfall ska förvaras i 100 000 år (om det räcker) skilt från allt levande. Vem är det som från början vågat ta ansvar för spridning av denna teknik? Vetenskapmän som var med på 30-talet utfärdade varningar, men vapen var viktigare än liv.

Kärnvapen: en garanti för fred? Ja, så hette det under kapprustningen under kalla kriget, det är bara 50 år sedan.
IAEA (FN) håller på att förlora kontrollen över kärnvapenspridningen, USA hotar Iran och antagligen Nord-Korea, Indien och Pakistan (där amerikanska soldater slogs mot kommunismen i början av 1950-talet). Ibland känns nästa världskrig nära. SVT bjuder på krigsfilm från USA, där man slåss för saken, enligt trilern. Jag har ingen lust att se den, antagligen lik ett krigsdataspel.

Enligt Helen Caldicott (If You Love This Planet - a Plan to Save the Earth) står USA för ca 80% (hämtat ur mitt minne) av världens vapenindustris totala omsättning. Totalsumman är stor, pengar som ger makt över samhället, så att en livsfientlig hantering tillåts.

En gång för väldigt längesedan fanns inget liv på jorden. I tidperspektivet 4,5 miljarder år (big bang) är människan tid väldigt kort.

Möjligen finns det en chans att människoarten sansar sig och stoppar den exploatering som pågår, där utrotning står högt på "dagordningen". Men vår påverkan måste minska och det nu! Snart är det för sent! Efter oss syndafloden (Mdme de Pompadour 1700-talets slut), men den här gången finns inte en chans att Noak räddar något. Hur står det till med intelligensen hos människoarten? Girigheten har tagit över?
Hoppet blev ju kvar i Pandoras ask, så det är bara att försöka komma på hur vi ska fixa detta.

Mitt förslag är att sätta en person från varje land (eller två om det råder inbördeskrig) i en kommitté, som låses in på en väl bevakad plats och får stanna där tills problemlösningar kan presnteras. Ungefär som att välja påve alltså, fast betydligt viktigare. Att samla 12000 delegater och tro att statsöverhuvudena ska skriva på sista dagen av 14, det kan ju aldrig fungera. Nu har COP15 och COP 16 satt ett enda spår i min vardag. Inte heller märks någon skillnad i programmet som kallas A-ekonomi fast egentligen borde det heta A-slöseri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade