Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 11 januari 2011

Kärnkraftsverken i Sverige sämst i världen!

Det är en nyhet med sprängstoff, eller hur? Vi som bäst på allting! Nu visar det sig att uppgraderingarna leder till problem som gör att det blir ökat antal snabbstopp.
Sämst går det för O1, tycks det. OKG t o m överväger att stänga den, efter 40 års drift. Det skulle ju verkligen vara att ta ansvar för misslyckade satsningar.
När vi fått veta att det saknas ritningar och anteckningar om ändringar genom den tid reaktorerna varit igång, då må alla känna kalla kårar utefter ryggraden, inte bara på de besvärliga miljökämparna, som sover dåligt hela tiden. Det handlar om risken för en stor olycka, inte om utan när och var den inträffar.

Miljöförstörelsen fortsätter, A-ekonomi upprepar samma nyheter, år ut och år in, börsen upp, börsen ner, totalt utan intressanta analyser och ekonomiska förslag, som kan ge en uppfattning om hur vi ska ta oss ur grottekvarnen. Programmet borde heta A-finanser. I stället upprepas mantrat om snurrande hjul, som ska ge jobb, och välfärd, i den mening att vi ska köpa ännu mer mat, mediciner, stimulantia och onödiga prylar, som ersättning för ett socialt liv.
20/80%-regeln, 20% förbrukar 80% av resurserna. Redan nu behöver vi ett halvt klot till för att producera det vi behöver av nödvändigheter (mat, husrum, fred t ex).
En bra beskrivning av exponentiell tillväxt stötte jag på häromdagen.
I en damm planteras 2 näckrosor. Efter ett år har det blivit 4 st och efter ytterligare 1 år 8 osv. en dag är dammen halvfull. Nästa år är den full.
Koldioxidökningen är exponentiell, liksom befolkningsökningen. Avskogningen är exponentiell, liksom ökenutbredning och issmältning vid polerna.
Alla resurser som finns borde nu sättas in på att fundera ut hur vi undviker krig och onödig konkurrens, hur vi får kretslopp på allt vi redan plockat upp ur jordens inre och hur vi får mat till alla. Och givetvis avveckla kärnkraften i hela världen snarast. FN borde verkligen förbjuda kärnvapen och uranvapen, båda är massförstörelsevapen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade