Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 2 februari 2011

Vad har KO sagt om Kärnkraften?



Kärnkraften är en grundpelare för den svenska elförsörjningen med nära hälften av dagens elproduktion. Den är praktiskt taget fri från försurande och klimatpåverkande utsläpp, vilket gör den klimatsmart.

Så skriver
Cecilie Tenfjord-Toftby
Riksdagsledamot (M) från Borås, ansvarig för energifrågor.
Lars Hjälmered
Riksdagsledamot (M) från Göteborg, ansvarig för miljö- och klimatfrågor.
i GT Expressen

För ca 1 år sedan lovade E-on Konsumentombudsmannen att inte beskriva kärnkraft på detta sätt, då det är vilseledande marknadsföring. Visserligen släpps koldioxiden inte ut vid reaktorerna i drift, men prospektering, gruvbrytning, anrikning, transporter, bränsletillverkning, avfallshantering, och miljöskulden till våra efterkommande gör ordet klimatsmart alldeles fel i sammanhanget. Utsläppen sker inte i Sverige, vilket inte är intressant ur globalt perspektiv.
Man bör väl också skänka dem en tanke som fått i sig uran, plutonium och radon i processerna, alfastrålare inombords är olämpligt och oundvikligt. Många människor har fått lida och sin miljö förstörd för evig tid vid gruvorna. Visst bör man också belasta kärnkraften med offren för DU-vapen, både civila och fiendens och egna soldater har drabbats av intag av uran genom mun och näsa med bl a missbildade barn, dvs genetiska skador, som utvecklas snabbare än cancer vanligen gör.

Riktigt dåligt av riksdagsledamöter att vårda myter! Vad gör vi, svenska folk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade