Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 27 juli 2011

IAEA;s konferens i Wien, ett spel för gallerierna?

När jag ville veta dagsläget i och omkring Fukfushima Daichii gick jag in på IAEA.s hemsida. Där finns inte längre någon dagsrapport, inte ens att läget fortfarande är allvarligt, vilket det naturligtvis fortfarande är.

IAEA höll en konferens i Wien och den 20 juni skrevs en deklaration.

Redan i inledningen är de förvissade om att kärnkraft kan bli säker och att vi kan skyddas från strålning. Hisnande slutsats.

I punkt efter punkt erkänns problem och föreslås åtgärder för ökad säkerhet.

Ex.vis: Konferensdeltagarna känner sympati (!) för det japanska folket på grund av olyckan. så gulligt! Olyckan berodde på jordbävning och tsunami. Min uppfattning är att olyckan berodde på bortfall av kylning på grund av dålig konstruktion och bristande hänsyn till kända naturfenomen (=för stor hänsyn till kostnaden). Jordbävning och tsunami hör ihop som ler- och långhalm i området strax öster om Japan. Tsunami är ett japanskt ord.
Vätgasexplosion på grund av överhettat zirkonium har varit känt sedan 1979. Detta konstruktionsfel finns i alla lättvattenreaktorer världen över, nästan alla verk har det.

Slutsatsen tycks vara att det i Japan nu finns tillfälle att lära sig med om hur säkerheten ska höjas (den slutsatsen har ju Fredrik Reinfeldt också kommit fram till) och hur strålning påverkar befolkningen och att utsläppen förs ut utanför ett lands gränser. Det japanska folket är helt klart "försökskaniner" och de tidigare olyckorna har tydligen inte lärt dem någonting alls. Ordet transparens finns med i skriften, det är väl inte det man först kopplar ihop med IAEA.

Det finns förstås inga förslag om att lägga ner kärnkraften, snarare är inriktningen att försöka övertyga kärnkraftsländerna att fortsätta med kärnkraft. IAEA är en avdelning under Förenta Nationerna. Givetvis borde WHO ha högre inflytande än IAEA.

Förslag framförs att IAEA ska ha större inflytande över regler och säkerhet.
Nu är det ju redan deras fel att olyckan har hänt, så jag tycker de ska fråntas uppgifterna de har och att FN råder alla länder att avveckla kärnkraft, som är ohälsosam i alla sina faser (även när ingen olycka sker) och att den dessutom inte kan rädda något klimat. Dess uppgift tycks vara att rädda börserna i världen, som om vi kan äta pengar! Dessutom är det ju viktigt att hålla vapenindustrin med både DU och kärnvapen. Krig är antagligen väldigt lönsamma, krigsindustrin lär vara den näst största penningomsättaren, mest står sexhandeln för. Intelligens?

Atomer för fred. Krig för fred. Hur klokt är det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade