Vid Visjön i Oviksfjällen

måndag 17 oktober 2011

Nu står hela Ringhals stilla!

Alla fyra reaktorerna står stilla! Hälften av Sveriges 10 står stilla. (Tur att de gör det, ingen jordbävning alltså.)
Strålskyddsmyndigheten har lämnat startförbud. Det är på tiden! Nu är ju inte faran över bara för att det inte produceras el. Kylningen måste fungera några år till!
Hur många miljarder har satsats på att hålla igång de gamla skrotfärdiga anläggningarna? Sök på hemsidorna. För många är mitt antagande.

I Fukushima var en av reaktorerna utan bränsle i reaktorn, men hade givetvis använt kärnbränsle i byggnadens pooler. De ska kylas tills stavarna blir hanterbara. Här smälte de ihop, poolsmälta, ett nytt ord att använda i sammanhanget.

Använt kärnbränsle är farligare än oanvända stavar, då de innehåller mycket plutonium.

Barsebäck antas vara "strålningsfritt" om ca 10 år.


För en vecka sedan hände en olycka i Belgien, vid ett privat företag motsvarande Sveriges Studsvik. Tre inspektörer fick plutonium över sig när en container välte.
Containern innehöll en liten mängd kärnbränsle-avfall.

Jag tror knappt mina ögon. Ingen radioaktivitet har sluppit ut ur anläggningen. Så slutar artikeln. De tre inspektörerna skulle alltså inte lämnat den byggnad där olyckan hände?
Jo, de hade förts till ett speciallaboratorium för extern dekontaminering, dvs de radioakktiva partiklarna på dem togs om hand. Radioaktivitet handlar ju om radioaktiva ämnen. De internt intagna ämnena försvinner inte utan vidare.

Fara för deras liv kanhända? 0,1 mikro-gram i lungan per år ska man tåla enligt gränssättarna. Det är ju inte mycket!

2 kommentarer:

  1. http://www.thelocal.se/36914/20111023/

    From "The Local" Fire shuts down Oskarshamn! In the turbine! Why do I never here the news reported like this?

    Keep doing what you do. :)

    SvaraRadera
  2. SVT får väl kanske inte säga otrevliga, obekväma sanningar. Någon Public Service kan man inte kalla det. Tredje statsmakten har tappat bort sig i skvallerspalterna.

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade