Vid Visjön i Oviksfjällen

lördag 29 oktober 2011

Nya rapporter om Tjernobyl och Fukushima kommer

Den 17 oktober sändes "Tjernobyl för evigt" i svensk TV, sent på kvällen i Kunskapskanalen. (Inget för underhållningsprogrammen SVT1 och SVT2, inte ens för Rapport och Aktuellt.
Ökad barnadödlighet kan antagligen ligga bakom sjunkande medellivslängd i Ukraina, de närmaste 10 åren beräknas den sjunka från 75 till 55 år.
Den politiker med makt som säger hurra, äntligen kan vi fixa pensionerna i framtiden, den ville jag höra säga det inför nästa val!
Tjernobyl ska kapslas in en andra gång, "sarkofagen" har spruckit. Åtskilliga miljarder beräknas åtgå, tyvärr finns inte de pengarna, trots internationellt stöd från bl. a. Sverige (400 miljoner, ett spott i havet!) 14 miljarder behövs.
Fukushimas reaktor 4 råkade ut för ett värre elände än de andra 3, poolen med använt kärnbränsle blev utan kylning och läcker ut både uran och plutonium. Viktigt att lägga märke till är att dessa alfapartikel-strålare inte kan mätas av vanlig mätutrustning. Terabequerel (ett mått på väldigt mycket) vräks ut från använt kärnbränsle som motsvarar mängden i 3 fullproppade reaktorer.
(Använt kärnbränsle - det eviga avfallet som ska hållas skilt från allt levande i 100000 år, minst, ingen vet hur.)
Läser ni engelska, gå in på Ace Hoffmans blog. Där finns även brev från Gordon Edwards, som jobbar för en kanadensisk organisation, Canadian Coalition for Nucler Responsibility.
I Canada och USA har i vissa stater konstaterats ökad dödlighet bland mycket små barn, där radioaktivt jod från Fukushima anses vara orsaken.
När media i Sverige har tröttnat, då måste vi själva ta reda på vad som står på.
Kärnkraftsolyckor är inte bra för miljön, den dagliga driften är inte bra för miljön, anrikning är inte bra för miljön, DU-vapen är alls inte bra för miljön, uranbrytning är inte bra för miljön och reaktoravfallet är värre än pest och kolera, fågelinfluensa och kvittona i affären och dioxinerna i surströmmingen tillsammans. Och ändå kör den del politiker med att kärnkraft ska rädda miljön!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade