Vid Visjön i Oviksfjällen

söndag 17 november 2013

Allan Savory - han vill rädda allt liv på jorden

Vår jord var en gång utan liv, liv uppstod, biosfären skapades genom mutationer från encelliga liv till flercelliga, och utvecklingen på går förstås fortfarande. Den s k intelligenta människan håller nu på att förstöra biosfären med reaktorframställd plutonium, gruvor, asfalt och betong. Ödeläggelse av markområden som skulle kunna försörja oss alla med giftfri mat, energi från solen i form av paneler, vindsnurror och vattenkraft och arbete i byalag och familjer tillsammans. Vettigt vore ju också att avskaffa vapen och utrustning för krigföring, 1945 hette det att vi lärt oss att ingen vinner på krig, det skulle aldrig bli krig mer. Ja vi vet hur det står till nu, krig och våld, psykproblem, narkotika, fredagsmys och ett FN som tappat bort syftet, att lösa konflikter fredligt, att vårda hälsan, skydda barnen ....



Allan Savory gästade Åre Sustainable Summit och berättade om Holistic Grazing, en metod att återvinna förstörd mark för växtlighet, som behåller nederbörden och absorberar CO2.
Se och hör på youtube här
Detta inger hopp om en framtid, till skillnad från FNs organ för spridning av kärnkraft, IAEA.
Dags att lägga om "rodret"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade