Vid Visjön i Oviksfjällen

fredag 8 november 2013

Med kärnkraft finns ingen framtid!

I Fukushima pågår den värsta olycka människor orsakat. Kärnbränsleavfall läcker ut från överfyllda uppsamlingstankar, ut i havet, en källa för syre och mat. Tjernobylolyckan pågår fortfarande, sarkofagen läcker, den nya dröjer. Det stängda området kan inte användas på 100-tals år. I Japan ska använt kärnbränsle flyttas, tickande bomber.
På alla platser där uran brutits ligger avfallshögarna kvar och läcker giftiga och radioaktiva ämnen.

Det finns inga lösningar för slutförvar, det enda vi vet säkert är att avfallet måste förvaras i evighet, några miljoner år, skilt från liv och vatten. Första steget bör ju vara att sluta tillverka sådant avfall.

Energibehovet kan lösas med solkraft. Solen ger oss energi i överflöd alldeles gratis. Solen har nästan 10 miljarder år kvar. Att kärnkraft är klimatets räddning är en myt, kärnkraften måste avvecklas innan den avvecklar oss. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade