Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 1 december 2009

E-ons reklam - varning för hjärntvätt!

E-on ljuger om kärnkraft! Det står att den CO2 fri, vilket naturligtvis är att ljuga. Den är inte ens CO2-fri i Sverige. När man tittar på utsläppsmängd per kWh bör man ju ta med gruvor, anrikning, bränsletillverkning, transporter och slutförvaring (vars nota ännu inte går att uppskatta än, eftersom det inte finns någon godtagbar metod än).
E-on påstår att en majoritet i Sverige vill ha kärnkraft. Helt fel. De flesta i Sverige vill helst satsa på förnyelsebar energi. Före folkomröstningen 1980 utbildades det svenska folket och 75% insåg att kärnkraften inte var bra och att den skulle avvecklas när ekonomin tillät. Det var en fälla förstås. Vi godtrogna accepterade en linje med uppskjuten avveckling, för vi trodde politikerna skulle stå emot marknadens finansiärer. Nu märker vi att det förtroendet skulle de inte fått.

E-on tillsammans med andra i branchen kärnkraft vill förstås inte byta jobb, men jag hoppas de snart inser att nästa fas har börjat, nedläggningsfasen och att de måste anpassa sig.
E-on har gott om pengar, gör braskande annonser i landets tidningar, i de största ett helt uppslag, 2 sidor (pris ca 225000). De har känt att motståndet växer och vill bryta ner det med klyschor hämtade från Areva, störst i världen.
Ibland tror jag att det är Areva som lanserat CO2-faran för att slippa avveckla, man kan undra varför (jag har sagt det förut). Inte handlar det om vår överlevnad som art.
Testa dig på frågan i min blog 4 november. Läs det långa inlägget. Om du därefter tycker att kärnkraft är OK, då bör du tänka över situationen, du kanske inte förstår.
Jag tror på kunskap och att människor är tillräckligt intelligenta för att sätta stopp när det behövs. Kärnkraft, nej tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade