Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 24 augusti 2010

Återblick till tiden före 17 juni 2010

Så här skrev jag i mars 2010, när m i Z-län hyllade kärnkraften.
"Om regeringens förslag godkänns då har kärnkraftsindustrin segrat över våra politikers förstånd med sina klyschor om ren, säker, pålitlig och billig energi! I framtiden kommer inte ens billig att vara relevant!

Att kärnkraft skulle rädda klimatet är fel, industrin har nappat på CO2 och använt det som argument för fortsatt kärnkraft och kärnvapen. Där finns det pengar som miljörörelserna skulle behövt för att utbilda de unga."
Nu stundar val och svenska folket har en viss möjlighet att reparera mänsklighetens nederlag den 17 juni.

Regeringens planering av den lagändring som riksdagen antog den 17 juni var optimal: Remisstiden var ca 2 månader, precis före jul. Propositionen kom den 26 april (Tjernobyl 14 år) och omröstning den 17 juni, media (särskilt SVT:s stora kanaler) var då helt uppslukande av ett stundande bröllop och ett pågående fotbolls-VM.

Resultatet av detta blev att väldigt få lade märke till vad som hände i riksdagen. 2 röster var för en utökad kärnkraft och överlämnad till marknaden.
Säkert är kärnkraftsindustrin och vapenindustrin nöjda med detta, de senare jobbar hårt på att utrota (inte bara)människor med massförstörelsevapen och tjänar grova pengar och de får dessutom stöd av demokratiskt valda politiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade