Vid Visjön i Oviksfjällen

torsdag 23 juni 2011

Fukushima och Fort Calhoun




Fukushima workers are exposed to a year's dose of radiation within minutes of entering the site, and cleanup will take between 50 to 100 years.
Michio Kaku says: "It's stable, but you're hanging by your fingernails."

Kaku is professor of theoretical physics at the City University of New York and the City College of New York.

Fukushima-arbetarna exponeras för en årsdos strålning inom några minuter när de kommit jobbet. Städningen kommer att ta 50-100 år.
Michio Kaku säger: Situationen är stabil, men det hänger på ett hår." (fritt översatt)

Uppgifter om hur många likvidatorer som beordrades städa i Tjernobyl varierar, jag har sett uppgifter på 600 000 och 800 000. Kärnkraften skapar många jobb särskilt efter reaktorhaveri. Ukraina och Vitryssland hörde till Sovjetunionen, som fanns på den tiden.

Inflöde av cesium-137 och jod-131 mäts av SSM varje vecka, på (endast) 6 platser i Sverige, nämligen Kiruna, Umeå, Gävle, Stockholm, Visby och Ljungbyhed.

Vi som läser får veta att mätvärden är så låga att det inte är någon fara alls för människor och miljö. Det är väl deras jobb antar jag, de får inte göra oss medvetna om faran av den ständigt stigande bakgrundsstrålningen, för då skulle kanske kärnkraften förbjudas och de skulle bli av med jobbet. (Eftersom avfallet kommer att finnas i mer än 100 000 år, så förstår jag inte den rädslan.)

Dags att summera den totala mändgen av nedfallen från Fukushima och Tjernobyl. Vid skogsbränderna söder om Moskva förra sommaren flyttades cesium bl a länder hit till Sverige, men de var så lite, så det var inget att skrika om, fick vi veta, vi som försöker hålla reda på vad som händer i det fördolda.

Japans olycka är allvarligare än Tjernobyl, tror jag. Svenskar som reser till Japan ska hålla sig 8 mil borta från Fukushima, japanerna själva fick besked att utrymma till 4 mil. Inga råd om att äta jodtabletter före avresan, det förvånar mig.

Hur går det för nötboskapen som blir kvar på gårdarna när ingen får sköta om dem, inte ens veterinärer får avliva dem. Jo, de svälter ihjäl i sina bås. Det tål att fundera över. Det är förstås krångligt att utrymma hela Honshu på både människor och djur, men det borde man gjort. Åtminstone alla fertila kvinnor (mtDNA) och alla barn!

Men myndigheterna lät ju påskina att det inte var så allvarligt, så kanske folk trodde att de skulle flytta hem igen snart.

Hur ska vi kunna ta ansvar för vår framtid när vi inte får veta vad som gäller. Strålning är helt klart inte till nytta för levande varelser.

Om alla resurser sätts in på alternativ elproduktion och besparingskampanjer och om staten slutar ösa in pengar i Vattenfalls anläggningar för kärnkraft, så skulle Sverige kunna vara klara senast 2020, kanske tidigare t o m.

Solpaneler för varmvatten under sommaren spar vatten till vintermånaderna.

Bilden överst är från 6 juni 2011 från Nebraska, USA, norr om Omaha. Verket heter Fort Calhoun och har öppna pooler för använt kärnbränsle, som naturligtvis inte får komma i kontakt med vatten eller något levande de närmaste 100 000 åren eller längre.

Floden som svämmar över heter Missouri River och översvämningen beräknas nå sin högsta höjd snart. USA har fått nyvaknat intresse för poolerna för korttidsförvaring av använt kärnbränsle, tur är väl det.

Kan man hoppas på att alla våra riksdagsledamöter börjar inse kärnkraftens efterföljande elände?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade