Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 28 juni 2011

Nytt från Fukushima

Dr Tom Burnett beskriver upprörd hur TEPCO (miss)sköter Fukushima Daiichi efter den katastrofala utvecklingen på grund av brist på kylning. Att vädra ut radioaktiva ämnen i omgivningen är absolut fel. Hans råd är att stänga in allt, gräva ett jättestort hål och putta ner alltihop i. Här är länken!
Läste om olyckan i Harrisburg på Wikipedia: Endast 92500 TBq släpptes ut (motsvarade ett års tillåtna utsläpp). Jag hänger upp mig på att det står endast. Vem skriver artikeln egentligen? Utsläppen gjordes kontrollerat, vad menas med det?
Beskrivningen av olyckan är en parallell till den i Fukushima, hög temperatur, härdsmälta och vätgasexplosion. Den mest förödande skillnaden i Fukushima, tre reaktorer och därtill pooler med använt kärnbränsle.
Det är ändå märkliga ord som används i branschen, använt bränsle, det låter ju helt ofarligt. Reaktoravfall är lite mer adekvat, det handlar om stavar som är helt livsfarliga när de tas ut ur härden, de ska kylas i 1-2 år innan de flyttas till tillfälligt förvar utanför reaktorna (CLAB i Oskarshamn för vår del). Där ska avfallet kylas i ytterligare 30-50 år. Sedan vet vi inte vad vi ska ta oss till med det. 100 000 års förvaring skilt från allt liv och vatten, det är alla överens om.

IAEA rapporterar löpande om läget i Japan, senaste kom 2 juni:
Overall, the situation at the Fukushima Daiichi nuclear power plant remains very serious.

A never ending story?

1 kommentar:

  1. Det vore bra om antalet människor på jorden minskade och de i de rika länderna producerade och konsumerade hälften så mycket. Det skulle ändå bli ett bra liv i Sverige. Tekniken är ofta bra nog, den behöver inte accerelera så snabbt längre.

    Då blev det mindre exploatering av ändliga resurser och mindre oönskade utsläpp och mindre påverkan. Och mindre behov av kärnkraft. Och större chans att människosläktet överlever på ett bra sätt.
    Dag Lindgren

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade