Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 28 september 2011

Radioaktivitet - vad är det?

Radioaktivitet kommer från radioaktiva ämnen varvid de ämnena sönderfaller.
Av uranmalm utgör isotopen uran-238 99,1%. Halveringstiden för denna isotop är 4,5 miljarder år. Allra längst ner på sidan har jag lagt in en bild på sönderfallskedjan.
Uran-238 är inte klyvbar, men den har den längsta kedjan. Studera den och förvånas över omvandlingen som sönderfallet ger, från den ena metallen till den andra, från metall till gas från gas till metall. Radon är en tung gas och den har kort halveringstid. Den avger alfapartikel vid sönderfallet. Alfa har dålig genomträngningsförmåga, ett papper kan räcka, dock vid inanding är alfapartiklar farligare. Vid sönderfall i lungorna bildas metallen polonium, som lätt hamnar i blodomloppet.
Vanliga dosimetrar mäter alltså inte alfastrålar, så det är svårt att fastställa stråldoser för t ex gruvarbetare och operatörer i bränslefabriker som hanterar uranoxider och kanske plutoniumoxider i pulverform.
Plutonium-239 framställs i reaktorer när uran-235 klyvs. En neutron fångas av uran-238, varvid plutonium-239 bildas.
Ingen vet hur man stänger av radioaktivitet, det enda man kan göra är att hålla radioaktiva ämnen skilda från allt levande. Plutonium är dessutom utomordentligt giftigt.
Transuraner är radioaktiva ämnen som uppstår vid bestrålning. Sådana finns det gott om i och omkring kärnkraftverk, släpps ut i luft och vatten, finns kvar i utrustning och byggnader lång tid efter avstängning. Jag är mest nyfiken på tritium. Varför nämns aldrig utsläppens innehåll, hur kan någon kalla energikällan ren?
Fukushima Daiichi är förhoppningsvis läxan som alla lär sig. Aldrig mer!
Det enda sättet att aldrig trilla av en häst, det är att aldrig sitta upp.
Det enda säkra sättet att undvika reaktorolyckor, det är att inte ha några.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade