Vid Visjön i Oviksfjällen

lördag 17 september 2011

Strålande telefoni, giftig miljö och radionuklider

Efter privatisering av Televerket och uppdelning av trafik och telefonlinjer har det med fast telefoni blivit likadant som med tåg och järnvägar, el och elnät. Varken bättre eller billigare.
Underhåll av kopparnätet har ersatts med uppgrävnng, det borde kunna ersättas med fiberoptikkabel för att man ska få tillgång till telefoni utan att utsätta sig för elektromagnetisk strålning.
Vi har ännu ingen forskning färdig för den kategori i befolkningen som haft mobil och använt den dagligen sedan grundskoleåldern och därefter i 25 år. Om den skulle visa ökning av tumörer, vem tar ansvar för dem idag?
Ingen följer anvisningarna från SSM, därför att media inte uppmärksammar allmänheten. Väldigt många människor avstår från fast telefon idag.

Dammet i sovrummet, gifter i blodet, dioxiner i surströmmingen (har med Östersjön att göra, fet fisk där borde inte fiskas upp) och kärnkraftverks som läcker ut radionuklider varje dag och till råga på det smäller av emellanåt.

Radioaktivitet går tyvärr inte att stänga av. Det är en stor skillnad emot elektromagnetisk strålning. Solen går inte heller att stänga av, men man kan skydda sig.
Radioaktiva ämnen försvinner inte i första taget. Uran (isotop 238) halveras på 4,5 mdr år, det betyder att mängden uran-atomer har minskat till hälften sedan big bang.

Idag sprids uran-damm där USA för krig och har fört krig sedan Bosnien. Vapnet kallas uran-vapen och består av nästan rent uran-238, ett avfall som det finns mycket av efter anrikning av naturligt uran till kärnbränsle och kärnvapen.

Eftersom uran är både giftig och avger alfapartiklar vid förvandling till en torium-isotop, så är nedsväljning och inandning olämplig. Alfa-partiklar kan skada DNA och även initiera cancer.

Detta är ju känt sedan länge från uran-gruvor runt om i världen. I gruvor ökar ju också radon-halten när uran-malmen bryts och krossas. Radon har väldigt kort halveringstid och förvandlas snabbt till polonium, som också avger alfapartiklar vid sönderfall.

Det är inte fel att avvecklas sådana här verksamheter, detta är inte skrämsel-propagande om någon nu trodde det.

Billig och ren kärnkraft, fråga någon på ön Honshu vad det kan vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade