Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 29 november 2011

Fukushimas utsläpp är halvglobala

Idag hittade jag en film på youtube.com som visar en modell av luftburna partiklar från Japans östkust, runt hela norra klotet. Europa har klarat sig bra än så länge. Men det finns ju ca 430 reaktorer till i världen, de flesta på just norra halvklotet.
Det är bäst att vi tar reda på var vattenföroreningarna finns, fisk, skaldjur och alger från sådana vatten kan innehålla mycket skadliga ämnen, t ex flera isotoper av plutonium (Pu), alla lika giftiga och alla radioaktiva.
Här finns modell av luftburna partiklarunder 29/3 till 2 /4 och här en uppskattning av hur havet kan ha drabbats av dumpning av 3 miljoner gallon förorenat havsvatten .
( 1 gallon är 3,7850412 liter i USA och 4,546092 i UK)

En film när reaktor 4 exploderar, 5 minuter lång här. Det är inte betong eller stål som brinner.


Tänk om alla redan gjort som de tyska kärnkraftsmotståndarna framförde i samband med stor demonastration i Berlin som samlade 50000 människor.



Säker kärnkraft finns inte, säkrast är den när den är avvecklad och vi fixat allt avfall. Ja, hur det nu ska gå till. Här finns stort behov av produktutveckling, utbildning och här finns massor av jobb att utföra, inga fler jobb behöver tillskapas. Dags nu att betala räkningen för den el som producerats till lågt pris.
Nu gäller det för alla politiska ombud att bestämma hur det ska gå till för att ge snabbt resultat. Då har vi en chans att rädda både allt liv på jorden och klimatet, Noaks ark kommer inte att fungera om jorden blir obeboelig.
Nu pågår COP 17, redan är pessimismen stor enligt media. Självuppfyllande profetia förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade