Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 2 november 2011

Strålsäkerhetsmyndigheten : 6 månader Fukushima

Fakta: Beslut om evakuering och inomhusvistelse

11 mars. Evakuering ut till 2 kilometer från kärnkraftverket. Utökades inom kort till evakuering ut till 3 kilometer från kärnkraftverket och inomhusvistelse mellan 3 och 10 kilometer från kärnkraftverket.
12 mars. Evakuering ut till 10 kilometer från kärnkraftverket. Utökades senare på dagen ut till 20 kilometer från kärnkraftverket.
15 mars. Inomhusvistelse mellan 20 och 30 kilometer från kärnkraftverket.
25 mars. Frivillig evakuering mellan 20 och 30 kilometer från kärnkraftverket.
22 april. Förbud att visats inom en zon på 20 kilometer från kärnkraftverket. Dessutom inrättas två nya zoner. En zon där invånare ska evakueras inom en månad och en zon där invånare kan vistas inomhus, men vara beredda på att evakuera om situationen på kärnkraftverket förvärras (se karta).
16 juni. En policy för områden med förhållandevis höga nivåer av strålning utanför ovan nämnda zoner inrättas. I dessa områden ska evakuering övervägas.
Läs mer här.

I samband med 11 sept, ett halvårs olycka, sägs att rekommendationen att hålla sig inomhus mellan förbjudna zonen (20km) till evakueringzonen (50km) snart kanske kan tas bort.
Föreställ dig att ha tvingats stanna inomhus i 6 månader. Gick det?

Själva kraftverket kommer att ta flera 10-tals år att sanera. Barsebäck beräknas ta 20 år, som jämförelse.
Läste förresten att en av reaktorerna i Ringhals har fått ett nytt kontrollrum.
Jag undrar vad felet var på det gamla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade