Vid Visjön i Oviksfjällen

fredag 18 november 2011

IAEA har talat, Amen!

International Atomic Energy Agency, ( IAEA) som sorterar under FN (!) och råder över WHO (!!) skriver om de senaste veckornas något förhöjda mängd Jod-131 som märkts i Europa. Källan är nu känd (tror man): Ungerns myndighet HAEA, meddelar att det troligen kommer från ett företag som tillverkar radionukleider i Budapest för medicinsk användning. Utsläppet ska ha pågått från 8 till 16 november. IAEA rapporterade först den 17 november.

Därefter följer en text som är typisk, ett sätt att avdramatisera skadan med utsläpp från kärnkraftverk.
"Som förut nämnts, nivåerna av den upptäckta mängden Jod-131 är extremt låga."

Sedan bluddras det på:
Även om en person andas in detta i ett helt år, så är det helt ofarligt.
Ungern ligger så vitt jag vet i närheten av Ukraina, där många redan fått mer än nog av radioaktiva ämnen, Jod-131 (Tjernobylhalsband) och Cesium-137 (nya tjernobylbarn föds).
Några atomer till och det kan vara kört, svårt att bevisa förstås. F ö är det många länder som drabbas/har drabbats av Tjernobyl, utsläppen fortgår, men det är inga explosioner som driver upp utsläppen så att de sprids långt (hoppas jag har rätt i det).

Det är försent att ta jodtabletter efter nedsläppen, jod ska tas innan för att mätta jodbehovet i sköldkörteln. Jodtabletter lagerhålls inte, de är färskvara!

Slutsatsen av detta, IAEA är inte poliser, de är försäljare. Så ock alla Strålsäkerhetsmyndigheter i kärnkraftsländer.
Doser man får ackumuleras, därav finns det vissa jobb, där man utsätts för höga doser, som man inte kan ha i mer än 5 år. En arbetare som arbetat i ett japanskt kärnkraftverk med städning inför besök i reaktorhallen, han fick endast vara inne 20 min per dag. Det förklarar kanske varför kärnkraftverk har så många anställda.

Sotet efter branden i Ringhals behövde 7 månaders städning! Tänk vad en glömd dammsugare (till på köpet nätanluten) kan ställa till det.

Sedan 3 år finns SSM - Strålsäkerhetsmyndigheten, som ersatt Statens kärnkraftsinspektion (SKI) och Statens strålskyddsinstitut (SSI)
Institut ger intryck av fri forskning medan myndighet mer handlar om maktutövning. Chef - generaldirektör - utses av REGERINGEN.

En annan språkändring: Säkerhet - Safety och Skydd - Protection, det är inte samma sak!

Alltså, allt som har med kärnkraft att göra är en ny religion, därför tror man!

Det här tror de inte på? Det gör jag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade