Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 30 mars 2010

Ställa om klockan och Nattsvart för kärnkraften

Två gånger varje år måste vi flytta visarna på våra klockor, numera med batteridrivna urverk. Den biologiska klockan ställer man inte om så lätt! Igår blev ett tåg i Jämtland försenat 2 timmar. Orsaken var att personalen glömt ställa om sina klockor och därmed sov för länge på morgonen.
Lätt hänt och ingen katastrof direkt.
Sådant händer väl aldrig personalen i kontrollrummen i våra kärnkraftverk?
Hur länge till ska vi hålla på med att ställa om klockorna i onödan, nu när klockorna går rätt år ut och år in. Undersökningar visar att hjärtinfarkterna ökar vid omställningarna, signifikant! Det borde vara skäl nog.
Tempot i arbetslivet idag är rasande och sliter ut folk i förtid.
Det vore ju bättre att korta arbetstiderna, så att folk kan vistas ute i dagsljus varje dag. Då kunde ju fler få jobb, och kanske pensionsåldern kan höjas eller bytas ut mot avtalspension. 15 timmar i veckan kan väl de flesta prestera. Detta skulle parat med skatteväxling leda till stora miljöfördelar, t o m rädda hela jorden.

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade