Vid Visjön i Oviksfjällen

fredag 14 maj 2010

Goda Nyheter från USA

WASHINGTON, May 13 /PRNewswire-USNewswire/— It was front-page news across America this February when the Vermont Senate voted to shut down the troubled Vermont Yankee reactor in 2012. But what most Americans don’t know is that the nuclear industry also lost all of its seven other major state legislative pushes this year – going 0-8 and putting yet another nail in the coffin of the myth of the “nuclear renaissance” in the United States, according to an analysis by the Nuclear Information and Resource Service (NIRS).

Det var förstasidesnyhet tvärs igenom Amerika i februari när Vermontsenaten röstade för avveckling av den krånglande reaktorn Vermont Yankee 2012. Men vad de flesta amerikaner inte vet är att kärnkraftsindustrin också förlorade alla sina sju andra övriga framstötar hos senater i viktiga stater – resultat 0-8 och ännu en spik i kistan med myter om nukleär renässans i USA, enligt en analys av NIRS (nuclear Information and Resource Service). Kolla här.

Motstånd mot kärnkraft finns hela världen! Varför är motståndet så svagt här i Sverige, det är obegripligt tycker jag. Sverige har 0,9 miljoner inv/reaktor (10 reaktorer), Kina har 129,5 (11 reaktorer), Tyskland har 4,8 (17 reaktorer, men bara 15 som fungerar). De som inte fungerar ansvarar svenska staten för genom Vattenfall. det vore väl billigare att stänga dem. Häromdagen upptäckte jag att 20% av Brokdorf ägs av Vattenfall, så det innebär att vi äger andelar i alla tre kraftverken i Schleswig-Holstein. Hur många i Sverige känner till vad Vattenfall äger utomlands?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade