Vid Visjön i Oviksfjällen

fredag 14 maj 2010

Sven Bergströms dilemma

Man kan undra hur Sven Bergström tänker, han vill inte ha kärnkraft, men vill/vågar inte rösta nej när det blir dags. Eller, han kanske gör som han blivit tillsagd, som de flesta i alliansen verkar göra med två lysande undantag. Läs mer här i Dagbok mot atomkraft om Sven Bergströms tankar.
Den som använder hjärnan i dag inser att vi måste avveckla kärnkraften och absolut inte uppgradera. Bara underhålla (svårt nog), uppgraderingen blir alldeles för dyr och Storsjöns vattenmagasin är tomt efter den kalla vintern, enär kärnkraften svek på grund av just uppgraderingsarbeten som inte blev färdiga i tid. Undrar du hur det gick med kostnadskalkylen? Det är kanske den vi får betala med det höjda elpriset. Egentligen borde väl elkonsumenten få skadeståndsersättning för utebliven "billig" el.

Peak Oil och Peak Phosphorus närmar sig, den förra kände jag till men inte den senare. Första tanken var: Nu måste alla odla ekologiskt.
En återbefolkning av landsbygden hägrar. Mer om fosfor i förra inlägget.
Det behövs en omställning som är bättre än konkurrens, som ju leder till krig i slutändan.
Det är dags att vi slutar att ropa efter fler jobb. Vi måste komma på hur vi ska få gjort det som måste göras för att det ska finnas en framtid. Sedan kommer jobben av sig själv. Kapitalägarna håller upp ett vått finger (gammal metod för att känna vindriktningen) hela tiden, var så säker.

Sverige måste övergå från industristyrd forskning till skattefinansierad grundforskning så att KVA går att lita på. Nu märks det alltför väl vem som sponsrat forskningen i Sverige sedan många, många år tillbaka.
Nu minns jag plötsligt att Hannes Alfvéns blev av med forskningsanslag för att han var kärnkraftsmotståndare på 70-talet, en sorts näringsförbud. Då kanske det inte är så konstigt att KVA:s energigrupp består av kärnkraftsivrare med Kullander i spetsen. Det kanske är KVA alliansen tror på. Kan detta vara förklaringen till svensk väldigt många tror att vi måste ha kärnkraft, vi som redan har mest i hela världen, räknat per person, mindre än 1 miljon människor per reaktor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade