Vid Visjön i Oviksfjällen

lördag 29 maj 2010

Nytt gårdsslakteri invigt!



Idag invigdes Hallqvists gårdsslakteri. Slowfood, uthållig användning av jorden, lokalt producerad mat, arbete för ungdomarna inom lantbruket. Det är så härligt att märka att vi håller på att vända utvecklingen till något annat än penningtillväxt.

Ekologisk odling kommer att ge både jobb och tillfredsställelse, så att man kan sova utan sömnpiller, vara vaken utan uppiggningspiller.

Nu återstår att få slut på kärnkraftshysterin och se till att investeringar görs så att energihushållning gynnas. Det handlar inte om att kompensera stängda kärnkraftverk med nya energikällor. Kärnkraftens funktion kräver ständig förbrukning av energi, alla andra går att stänga, när strömmen inte behövs. En och annan vindsnurra må vi kunna stå ut med. Gatlyktor i Norrland kan stängas av i april och i hela landet bör lyktor stängas nattetid, då ska ingen behöva vara ute. Men dit är det långt, vi måste avveckla tankar på 24-timmars samhälle, vi är ju dagdjur, vi människor.
Ännu en glad nyhet denna vecka: Uranprospekteringsföretaget CPM fick nej även av Förvaltningsdomstolen! Nu hoppas jag att Länsstyrelsen ser till att bolagets önskan om att starta pilotgruva kommer på skam också. Skiffern i Oviken ska inte bearbetas alls, varken nu eller sedan.

1 kommentar:

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade