Vid Visjön i Oviksfjällen

fredag 14 maj 2010

Västsahara, konstgödsel och Omega-3

I Forskning&Framsteg, som kom ut i veckan finns en artikel om konstgödselns beroende av en fosforgruva i Västsahara. Om 30 år har har peak fosfor uppnåtts, dvs tillgångarna på konstgödsel minskar och förutsättningar för industriell matodling minskar. Malmen körs 10 mil på transportband ut till kusten.

Uppdrag Granskning fungerar som den ska enligt uppdraget Public Service, men kärnkraftsmyterna har de inte vågat sig på än. 3 mars sändes programmet om svensk fiskare som flaggade ut sitt fartyg och började fiska i Västsaharas
kustvatten med tillstånd av Marocko. Västsahara är ockuperat av Marocko. Landets invånare hindras från att bedriva sitt småskaliga kustfiske för sin egen utkomst.
Köp torskleverolja istället för omega3-kapslar.

Samhället jorden befinner sig i en situation som liknar stormens öga. I hela mitt vuxna liv så har det handlat om ständigt ökande "ekonomisk" tillväxt och nu måste vi byta till minskad tillväxt, dvs äkta ekonomisk, en saltomortal vore lättare att göra. Vi har kanske 20-30 år på oss. COP15 gick åt skogen under svenskt ordförandeskap i EU, klimathotet är redan glömt av 'Public Service Rapport, Aktuellt och A-Ekonomi' såväl som av dagspressen. Tredje statsmakten, med vissa undantag, sköter inte sitt uppdrag att ta fram fakta, de levererar hellre opinionsundersökningar, en del beställda av dem själva t o m.
Vi lever i ett cementerat politiskt system som styrs av kvartalsrapporter från industrin, som nu måste erkännas vara den tärande faktorn, inte den närande, som en del politiker körde med på 90-talet när nedmonteringen av välfärden tog fart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade