Vid Visjön i Oviksfjällen

lördag 23 april 2011

Hur sprids utsläppen från Fukushima?

Den som bor på norra halvklotet, gör klokt i att inte gå ut när det regnar. Man kan ju inte tro på myndigheter, som medger att nedfall förekommer, men påstår att det inte är farligt för någon i Sverige. Om jag förstått rätt så beräknas nedfallet jämt fördelat över invånarna, oavsett var de bor i landet. Nu kan det ju vara så att en individ redan fått rejäla doser under året och att den individen skulle må bättre om alla utsläpp tillkännages, så att den individen sjäv kan bestämma vilka risker den vill ta i stället för att bli omyndigförklarad av en myndighet, som naturligtvis gör sitt jobb enligt best practice och kanske inte lägger ner så mycket tankemöda på om gränserna är acceptabla ur hälsosynpunkt för de som utsätts för ofrivillig strålning.
Jag skulle önska att jag själv kan mäta t ex bär och svamp, kött och vatten, och då inte bara hur radioaktivt det är utan också vilka grundämnen och isotoper som kan finnas. Det handlar om hundratals. Mest oroande är T eller H-3, tritium.
Det är säkert dyrbart att hålla reda på alla.

I Köln görs prognoser vid ett institut för omvärldsforskning i Köln. Kolla här:

Tänk om SMHI kunde ta upp utsläpp och nedfall dagligen, på det sätt som gjordes när Eyafjallajökul spred aska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade