Vid Visjön i Oviksfjällen

fredag 8 april 2011

Det blir bara värre..


Inget ljus syns i tunneln, problemen fortsätter. Nyss reste jag med hjälp av youtube till en plats 1,5 km från Fukushima 1 Dai-ichi. 1000 gånger bakgrundsstrålningen, vilken redan 1986 dubblats sedan atomåldern startade, för att citera Alice Stewart.
Alice Stewart gästade Stockholm 1986, där hon och Rosalie Bertell tog emot Right Livelyhood Award (det s.k. alternativa nobelpriset). Dessa två framstående läkare hade svaret redan då, båda forskade på effekten av lågdosstrålning. Ändå envisas en del med att kärnkraft är en ren energikälla.
Om man betänker att inga av dessa radioaktiva ämnen med halveringstider på upp till 4,5 miljarder år (uran238), som släpps ut dagligen från kärnkraftverk (antingen de "vilar" eller producerar), som sprids vida vid användning av uranvapen i krigen som förs av hökar i andras länder, som sipprar ut från avfallshögar vid världens alla urangruvor, hur kan man då ens fundera på att fortsätta att använda civil kärnkraft. Därtill en och annan olycka. Kärnvapen gör man för att slippa använda dem, patetiskt! Jag är rädd att IAEA har missat att förhindra kärnvapenspridning, vilket var deras främsta uppgift.

Man kan bli upprörd över den låga profil kärnkraftens beskyddare No 1, IAEA håller. "Läget är fortfarande allvarligt".
Jag skulle säga accelererande katastrofalt. Kontrollrummet har fått el, men har man nytta av det, när det man ska kontrollera är utom kontroll?

På måndag har det gått en månad och nu släpps radioaktivt vatten ut i havet. Då kan man tycka det är tur att inte olyckan hänt i ett mindre hav än Stilla Havet, det kan ju hända vid Östersjön nära Öland eller vid Västkusten nära Danmark, för att välja platser nära oss, med reaktorer av samma typ som nu mist funktionen kylning.
Jag kommer ihåg att New York City, New York och en del av Canada hade ett rejält strömavbrott, 1977. Den gången ledde det till plundring av butiker och en babyboom nio månader senare.
Juni 2006 Forsmark: Strömavbrott gjorde det nödvändigt att starta reservkraft, men av 4 dieselmotorer så fungerade bara två 2. Senare visade det sig att alla fyra var identiska, hade samma fel. Ren tur alltså! Och tur måste man ju ha!
Forsmark har sedan dess blivit säkrare fastän det redan var säkert. Nu investeras miljarder både hos Vattenfall och OKG för att höja säkerheten ännu mer.
Det vore bättre om de miljarderna användes för avveckling och säkring av tillfälliga förvaringspooler för använt kärnbränsle till den dagen stavarna är hanterbara och inte längre måste kylas och det finns en metod att förvara dem permanent.

Nu hoppas jag att svenska folket kräver avveckling snarast. Det kommer att finnas jobb för de som jobbar i kärnkraftverken i 100 000 tals år. (Vem ska betala det?) Nej, så långt har de ju inte tänkt, de som ansvarar för våra liv, vår hälsa och vår frihet att ta reda på vad som är viktigt. Människan har funnits i ca 200 000 år, vad minns vi av de första 199 900 åren. Hur mycket har förstörts de sista 100 åren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade