Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 14 april 2010

SSM - vår tröst i bruset?

Dagens LT och gårdagens DN har en kort notis med rubriken "Strålning från lampor skadlig". .
Texterna skiljer sig något dock och jag undrar vem som står för innehållet (TT?). LT:s notis hittar jag inte på nätupplagan, den slutar så här:
En promenad i strålande vårsol ger exempelvis betydligt mer UV-strålning än en stund vid skrivbordslampan. Denna mening refereras inte i DN.
Jag får intrycket att den är en fortsättning på föregående, ett uttalande från Jimmy Estenberg på strålsäkerhetssmyndigheten: Kan man undvika onödig strålning så är det bra, men vid normal användning finns ingen anledning till oro. Vad är normal användning? undrar jag.
Är det normalt det att gå 8 timmar i strålande solsken, men onormalt är att sitta 8 timmar vid skrivbordet, speciellt på vintern när solbrännan har försvunnit och UV-skyddet blivit sämre. Vid skrivbordet strålar ju datorn också och mobiltelefonen och mobilt bredband och elektromagnetisk påverkan från elinstallationer. Sedan tillkommer bakgrundsstrålning och ev förhöjd radonförekomst från byggelement (blåbetong).

Man kunde ju önska att SSM:s personal är öppna för att ta in ny forskning utan att avfärda den som ofarlig, deras uppgift kan inte vara att ge tröst med lugnande besked.

Mer och mer strålning 'erbjuds' oss, internet i mobilen t ex.
Nu avser ansvarigt företag för kopparnätet att gräva upp det. Därmed måste mobiltelefonen ersätta den fasta. Ännu har ingen bevisat att mobiltelfoni är ofarligt och därför bör ju användning i onödan undvikas. Är försiktighetsprincipen glömd? Barn är känsligare än vuxna på grund av att de växer. Ska barn hänvisas till mobiltelefoner?
Detta är en nackdel som kommer fram sedan den tid förflutit sedan staten släppte ansvaret, som nätet kunnat användas utan större underhållsinsatser. Vinstmaximering brukar vanligen leda till underhållsminimering.

I ett samhälle som vårt, där subventioner lett till att vi värmer hus med direkt-el undrar man varför man inte kan ha våra vanliga glödlampor kvar, de ger både ljus och värme och innehåller inte kvicksilver. Det känns ju inte bra att ha en sänglampa med kvicksilver. Lampan kan gå sönder och då ska man vara vaken och öppna fönster och vädra ut kvicksilverångan. Vansinnigt låter detta i mina öron. Varför var vi tvungna att lämna från oss våra febertermometrar? Jo de innehöll kvicksilver.

Ur led är tiden!

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade