Vid Visjön i Oviksfjällen

torsdag 15 april 2010

Sanning om kärnkraften

Veckans Affärer hade ett utmärkt reportage om svensk kärnkraft, det bästa jag sett.
Kolla här!

Det är verkligen dags att sluta stoppa bra pengar efter dåliga. Här behandlas tydligen miljarder som småpengar. Vem betalar för denna enorma avfallstillverkning?
Är det på grund av sådant här som pensionärerna ska betala högre skatt än löntagare?
I samband med att 'slänga bra pengar efter dåliga' kommer jag osökt att tänka på världens dyraste potatiskällare, tunneln genom Hallandsåsen! Nu är det stopp igen med borrningen. De har kommit fram till den allra sämsta delen nu och vattnet strömmar.

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade