Vid Visjön i Oviksfjällen

lördag 5 juni 2010

Olyckor sker

Orsaken till de två olyckorna får nog i bägge fallen sägas vara försök till att spara pengar. Antingen genom att använda fel/billig utrustning eller att försöka få stationen att fungera mycket längre än vad det var tänkt från början.

Klippt på webben, men det handlar om rymdstationen MIR m fl. Intresserad kan läsa här.

Att hålla igång reaktorer verkar inte vara så svårt, men uppgradering tycks ge bekymmer. Inget annat är ju att vänta förstås. Dags att avveckla vår äldsta reaktorer.

Problemen med askmoln från vulkaner på Island ger en god illustration hur ett utsläpp från ett kärnkraftverk sprids. En stor skillnad finns förstås, utsläppen kan endast upptäckas med utrustning som reagerar på radioaktiv strålning, de syns inte och skadar inte flygplanens motorer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade