Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 8 juni 2010

Rättelse till inlägg 30 maj mm.

Detta är en rättelse med anledning av anonyms kommentar om att det finns ämnen som är giftigare än Plutonium.
Plutonium är giftigt, gränsen för oralt intag är 17 μg/år. Det antyder för mig att det kan vara svårt att finna något giftigare.
Plutonium framställs i stor skala i kärnkraftverk, civila och militära, för att göra bomber och mer kärnbränsle. I naturen finns spår av Pu244 med halveringstid 81 000 000 år.
Pu239 har halveringstiden 24110 år och utgör 58% av Pu i utbränt kärnbränsle. Uppgifterna är plockade på ne.se. Där kan den som vill läsa mer. Tillverkningen måste stoppas innan mängden Pu börjar minska.

Kärnkraftsreaktorer producerar flera radioaktiva ämnen och har märkbart höjt halten av t ex C14 så att metoden för åldersbestämning av arkeologiska fynd måste revideras.
Halten tritium ökar, tritium som kan ersätta väte i vatten är giftigt, så kanske bör man avstå att odla mat vid kärnkraftverk. Man bör ju heller inte bo för nära anläggningarna, särskilt kvinnor och barn bör undvika att vistas permanent inom 1 mils radie. Den som lever får se. Varningar finns, varför inte ta dem på allvar?
Jag förundras över hur många anonyma kommentatorer det finns som förnekar de risker som finns. Vad har de för motiv för sin flit?
Jag kan förstås inte allt om kärnfysik, men att kärnkraft är allmänfarlig verksamhet hävdar jag bestämt! En pågående olycka som kan stoppas av oss själva. Det hänger på en enda röst i riksdagen, eller ska det heta riskdagen den 17 juni. För att slopa lagen om avveckling av kärnkraften och lagen mot förbud att uppföra nya reaktorer borde det krävas 100% majoritet. Allt annat är ett svek mot det egna folket.
I am a whistleblower!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade