Vid Visjön i Oviksfjällen

söndag 22 augusti 2010

Hur tolka en opinionsundersökning?

En gammal artikel från LT, publicerad den 17 mars 2010 under inrikes har rubriken Starkt stöd för kärnkraft. läs den här.
Den morgonsömnige läser rubriken och bläddrar vidare. Detta har ju sagts hur länge som helst, inget nytt.
Jag tycker rubriken borde varit Svagt stöd för kärnkraft. Vem sätter rubriker? Uppdragsbeställaren, som också formulerat önskat svar?
En fjärdedel svarar att kärnkraft är bästa energikällan om man ser till miljön och jobben. 1/4, det är 25%, vad tycker 75%? Något annat uppenbarligen.

Eftersom det inte bedrivits någon saklig undervisning om kärnkraft sedan omröstningen 1980 så kan man inte räkna med att de som inte fyllt 21 1980 vet vad det handlar om, då bestämde en enig riksdag att kärnkraften skull avvecklas till 2010. (Rösträttsålder om kärnkraft bör höjas till 30 (trettio) år.)
Här har man tillfrågat personer mellan 16 och 74 år.
Att kärnkraft skulle var bra för miljön är i högsta grad ifrågasatt idag, då var det olycksrisken och avfallet, 4 år efter Harrisburg. 6 år före Tjernobyl.
Säkerheten mot stor olycka har förvisso förbättrats och ändå var Forsmark nära så sent som 2006.
Några framsteg inom miljöhantering av utsläpp och avfall, arbetsmiljö har inte gjorts. Drömmar om reaktorer som producerar mer än de förbrukar. Patetiskt, eller hur?
Damm från gruvor och bränsletillverkning och DU-vapen tränger in i folks kropp, inte så bra. Kärnkraft är en pågående olycka från gruva till avfall i oändlig tid.
No dose is safe, citerat från Rosalie Caldicott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade