Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 4 augusti 2010

Varför förstår allmänheten inte?

Svenska folk, varför förstår ni inte varför kärnkraft måste avvecklas, inte utvecklas? Vem hindrar er att ta reda på vad det handlar om? Evigt elände med avfall, förgiftad natur, cancerkluster, missfall och missbildade barn.
Vadå avfall? Undrar du det? Det tillverkas i kärnreaktorer, vid anrikning och vid gruvdrift.
Slutsats av mina nedan framförda påpekanden kan bara bli en:
Avveckla kärnkraften, för Sveriges del enligt lagen, som finns året ut.
Bryt inte uran. Gratis slutförvar!

Varför finns det en strålskyddsmyndighet om nu kärnkraften är så miljövänlig som Eon och Vattenfall påstår i sin annonskampanj. Ett uppslag i DN kostar ca 300000kr.
Där framfördes i höstas lögnen om kärnkraftens ringa bidrag till CO2-utsläppen. Vad Eons Googleannonser kostar vet jag inte, men de dyker upp så fort man skrivit kärnkraft.

Nu står ju kärnkraftverk på vårt gemensamma klot och då måste hela kedjans koldioxidutläpp räknas in. Då hamnar kärnkraft mellan den sämsta förnyelsebara och fossila energiframställningen enligt livscykelanalyserna.
CO2 andas vi ut, så om alla slutar andas, så löser sig det problemet! Men då skapas genast ett nytt, CO2-brist. Alla växter måste ha CO2, med hjälp av solenergi gör växten syre, fotosyntes.
Självklart skulle det gå att fortsätta att andas då, om bara skogen få står kvar och vi slutar förbruka så mycket energi på onödiga saker, t ex krig.
Här är en lösning serverad. Nu återstår att lägga om politiken mot uthållighet. Det blir tufft förstås, men utmaningar brukar ju locka till kraftsamling, eller hur?

Här nedan serveras kunskap om avfall i kort format:

Reaktoravfallet - livsfarligt - förvaras som högaktivt i minst 100 000 år skilt från vatten och allt levande. Innehåller klyvbart material, som kan användas till bomber. Ingen slutförvaringsmetod möjlig annan än bevakad förvaring, arvet till våra barn i evighet.

Anrikningsavfallet - nästan rent uran (isotop 238) - utarmat uran, DU - låter oskyldigt, men det måste också förvaras i evighet. I stället används det i vapen och sprids vid krigföring av brittiska och amerikanska trupper sedan kriget i Balkan.
Antänds vid nedslag, brinner explosivt och sprids som damm och hamnar inuti både miltär er och civila (iraksjukan kallas den). Antändningen påverkar inte radioaktiviteten.

Gruvavfallet - innehåller alla urandöttrarna - bör naturligtvis också förvaras som lågaktivt avfall. Men det lämnas vanligen där det hamnat vid uranframställningen. Antagligen borde avfallet förvaras under vatten, skilt från vatten i omgivningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade