Vid Visjön i Oviksfjällen

torsdag 31 mars 2011

Världens dåligaste kärnkraft

Ordfront har en artikel av Fredrik Lundberg. Läs den här.
Litar du på svensk kärnkrafts säkerhet (fortfarande)? Gå in på Ny Teknik här och sök artiklar om kärnkraft! De flesta handlar om framtidens reaktorer alltså, inte om våra barns framtid. Få artiklar handlar om hur dåligt våra verk fungerar.
Någon framtid för kärnkraft lär vi aldrig få uppleva, men om vi avvecklar i tid, kanske det finns en framtid.

Bild från landet som räknas vara det främsta på kärnkaftens område.

Här kommer en skrift till från Göteborgs Universitet. Litar vi på politiker som stödjer kärnkraft? Jag tycker nog att de ska ta reda på saker själva innan de röstar på förlängning och uppgradering och nya reaktorer. Att lita på SSM är fel, eftersom SSM inte behövs förrän man har kärnkraft. Ingen strålning är nyttig!

I papperstidningen finns Läsarnas Snilleblixtar, där två föreslår att kärnkraftverk ska byggas till havs, då finns det kylvatten så det räcker, man kan också spränga dem när de förolyckas, så är det problemet löst. Dessa läsare har nog inte förstått vad slutförvar innebär.
Bränslestavarna ska svalna i bassänger med vatten i 20 år för att bli hanterbara, sedan ska de förvaras i 100 000 år minst, skilt från allt levande. I havet finns mycket liv. Plutoniet är giftigt, 0,1 mikrogram/år i lungorna är en snäll gräns för max inhalation. Genom munnen antas man tåla 17 mikrogram/år, om man är ung, vältränad man på 80 kg. För 50 år sedan kunde man inte förorena Östersjön ens, nu hittar vi föroreningar överallt.
Vi klarar oss bättre utan kärnkraft, lägg ner snarast. Det skulle förvåna mig om inte vi skulle få sällskap í arbetet med avveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade