Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 31 maj 2011

Ace Hoffman skrev "The Code Killers"


Varför DNA och joniserande strålning äe en farlig blandning. En exposé av kärnkraftsindustrin.

Skriften publicerades första gången 2008 och finns att ladda ner alldeles gratis på författarens hemsida.
Jag hade fundering på att översätta den, men uppgiften blev mig övermäktig. Författaren tillåter kopiering och att sprida information om hans texter.

Vad är värre än en härdsmälta?
Eld i en pool med använt kärnbränsle.

Hur kan detta vara värre än en härdsmälta? Jo, därför oftast är det 30-40 gånger mer bränsle i poolerna än i reaktorn. En betydlig andel av en fylld bassäng har de farligaste fissionsprodukterna kvar i bränslet. Zirkoniumpläteringen som omger bränslekutsarna är pyrofor. Poolerna är överfyllda, och i fall av äldre kokvattenreaktorer, t ex av märket General Electric, finns poolerna 5 våningar över marken - och skyddas från flygplan med tak av korrugerad plåt!
Detta är värre än osäkert. Det är kriminell försummelse. Synd att det inte finns någon bättre lösning.

En vätgasexplosion efter en zirkoniumbrand eller
en komplett sprängning av härden.

NRC (motsvarar SSM) har inte med en sådan här olycka i specifikationerna. Skulle det alltså vara en omöjlig händelse?

Absolut inte! Det betyder bara att någon gång i det förgångna har en kommitté bestämt att sannolikheten var under 1 på miljonen, eller kanske en på 10 miljoner.

Så fort en medborgare ifrågasätter osannolikheten, svarar NRC att de är ingår inte i specifikationen, dvs kommer inte att diskuteras.

Ändå, alla aktuella nära-på som hänt, har senare bestämts ha varit en "fullständig" överraskning ...

Att var förd bakom ljuset.

När du en gång förlorat sanningen, finns inget hopp att något ska gå som du vill. Lögner kan byggas på andra lögner,

Kärnkraftsindustrin är inte känd för ärlighet, kommer aldrig att bli det heller. Men ärlighet är en fundamental princip för demokrati, för rättvis handel och sann vetenskap.

Min kommentar till detta: Det är inte utan att lögnerna känns igen. USA har över 100 reaktorer, 104 hade de 2008.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade