Vid Visjön i Oviksfjällen

måndag 23 maj 2011

Vattenfall och miljön!

Kollade av situationen på våra kkv för dagen och började läsa om Vattenfalls formuleringar om miljö! I det längsta undviks ordet kärnkraft, men i en undertitel, som var klickbar hittar jag följande:

"Alla energislag som används globalt idag kommer att behövas under en överskådlig framtid. Vi måste fatta långsiktiga beslut, och hantera de energislag som behövs i olika länder på ett effektivt och ansvarsfullt sätt."

Felet är att företagsledingen (svenska staten genom regering och riksdag) inte har insett att kärnkraft inte ger oss någon framtid att förvalta.

Men hemsidan är skickligt formulerad, så övertygande, och så bedräglig.
Här finns inget om de dagliga utsläppen t ex. Men så klart följs reglerna om tillåtna utsläpp, vilket är ett av hindren vid sidan av ägarinstruktionerna. Gränsvärden för stråldoser och utsläpp sätts av intressegrupper som har målet att kkv ska kunna drivas, inte att bevara människoarten intakt.

Miljörörelserna måste utbilda folket från grunden eftersom media och skolväsendet inte gör det. Inga fler haverier tack!

Det enda sättet att inte trilla av en häst är att avstå från att sitta upp.

Samma sak med kkv, stoppa dem innan de förstört möjligheten för flercelliga varelsers existens på jorden. Bakgrundsstrålningen har ökat och ökar fortfarande. De flesta radioaktiva ämnen som sprids i naturen hamnar i näringskedjan för mycket lång tid framöver. T ex plutonium 24 000 år, uran 238 4 500 000 000 år. Nu mäter våra myndigheter endast jod och cesium, där Cs-137 är besvärlig nog, 30 år.
Kanske fel av mig, men vad de f ö mäter rapporteras inte som regel.

Fukushima Daiichi har bara börjat, media tror den är över. Media i Sverige med få undantag, menar jag då. Jag kollar IAEA ibland.
Läget är fortfarande allvarligt, brukar det stå. Ingenting idag tyder på att läget är under kontroll. Mätningar av nedfall presenteras, det är ju alltid något.

Nyhet på SSM:
Det finns inga kända hälsorisker med radiovågor från mobilbasstationer och trådlösa datornätverk. Men det går ännu inte att helt utesluta hälsorisker för den som använder mobiltelefon under lång tid, mer än tio år. Det framgår av Strålsäkerhetsmyndighetens årliga rapport för 2010.

Studsvik får transportera uttjänta ånggeneratorer
Tur att USA inte tillåter transporten över de stora sjöarna åtminstone.
Båttransport överhuvudtaget kommer att få det svårt, länder i Europa motsätter sig dessa planer. Sverige utmärker sig, säger inget alls. SSM tillåter importen!
Vem bestämmer över SSM, regering och riksdag åter igen? Vilken katastrofal inställning till strålning våra styrande har. Naturligtvis kommer inget straff utmätas, effekterna av deras misstag kommer långt efter att deras ansvarstid löpt ut.

Vi lovades från början att allt radioaktivt avfall ska förvaras skilt från omvärldens tillräckligt lång tid, numera vet vi att det handlar om evighet.
I Studsvik bedrivs utspädning och sedan försälning av kontminerad metall, som kallas friklassad. Vem gav SSM ett sådant uppdrag, att införa friklassning vid 1 Bq/gram?
Avsikten med Studsvik var att där skulle svenskt avfall tas om hand, inte att bedriva handel med kontaminerade metaller. Det är vad jag trott, lurad igen?

Hela den nukleära verksamheten är fullkomligt rabiat, både civil och militär.
SVT försöker hjärntvätta oss med amerikansk krigsserie följd av en dokumentär, Krig för fred! Nedan exempel från Japan efter 6 augusti 1945.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade