Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 31 maj 2011

Avveckla kärnkraften!

Jag tittar igenom mina bloggar från 11 mars och några dagar framåt. De som uttalade sig då, vad säger de idag?

Laaksonen från STUK sa: En härdsmälta är osannolik.

Läget är allvarligt, det här måste man få ordning på sa Anders Frank, SSM, till Expressen. En härdsmälta ska ett verk tåla.

Om inte kylningen kommer igång, så finns risk för härdsmälta Sa Lars Gunsell, SSM. men en sådan kommer troligen inte att beröra omgivningen.

Härdsmältan var redan ett faktum, utsläpp av cesium och jod är tecknet.
Nu vet vi att det handlar om tre totala härdsmältor och dessutom kedjereaktion i en av poolerna för använt kärnbränsle, att det läcker ut i omgivningarna från både reaktorer och pooler, att havet är förstrålat, att alger, skaldjur och fisk har höga halter av radioaktiva ämnen, viktig basföda i Japan och att radioaktiva ämnen bärs av vindarna över hela norra halvklotet. (Gå inte ut när det regnar.)

Området som evakuerades, från 3 till 10 km senare till 20 och 30 km. Dagarna då utsläppen av jod var som farligast, fanns inga jodtabletter att äta.

För att barnen ska få gå i skolan har man höjt gränsen för tillåten strålning i skolorna till det dubbla. (Barn är mer känsliga för strålning än vuxna och mer känsliga ju yngre de är.)

I kärnkraftsvärlden sätter man gränser efter vad som behövs för att man ska lura folk att det inte är farligt, bara för att man inte dör på fläcken. I alla andra miljöfall, så brukar gränserna skärpas när det är farligt, med kärnkraftsrelaterade miljöproblem är det tvärtom.

Hur ser nu svenska folket på detta? Kan vi acceptera att ha miljöfarlig verksamhet av denna grad i 10 år till? Vad skulle en olycka innebära för Sveriges ekonomi, om det nu är den som ska räddas, inte människorna. Har alla jodtabletter hemma, om i fall att myndigheten skulle be oss äta dem.

I det långa loppet är nukleär energi slutet på vår tillvaro, alla ska vi ju dö, men att hela släktet ska dö ut, är det verkligen det vi kämpar för?
På 60-talet, under kalla kriget, fick vi en broschyr: Om kriget kommer. Den innehöll anvisningar vad man gör om en atombomb fälls. Idag har vi varmt krig. men broschyrer saknas.

Sagan om Grottekvarnen lockar inte till att söka jobb hos Grotte.

Jag tycker det verkar mysigare att sakta av de snurrande hjulen, producera färre prylar, hellre vara med barn och barnbarn än att shoppa och använda narkotika för att ha kul. Prylar kan inte ersätta kärlek och omtanke. TV kan inte ersätta det verkliga livet. Framtiden är att vårda det vi har, inte att plundra jordens resurser från kommande generationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade