Vid Visjön i Oviksfjällen

onsdag 29 februari 2012

Aura Energy har legat på rulle efter CPM

Auras hemsida har faktiskt bilder från området, men det finns inga hus. 110 km2 är inmutade.
Bilden nedan visar ett område där skiffern är tjockare än 30 meter.


2007 kom Aura in i bilden och erhöll tillstånd att undersöka Häggån nr 1, kallas i deras texter Häggån. Det finns redan ett område med det namnet, det tillhör CPM sedan 2005 och omger faktiskt Häggån, som mynnar ut i Storsjön. Auras område ligger söder om Rörösjön, som avvattnas via Åbbån-Myrån till Storsjön vid Fröjdholmen.


Nu uppskattas mängden uran till dubbelt mot vad tidigare uppgetts, 631 miljoner pund, och tjocklek på skifferlagret mellan 30 och 250 tjockt och en halt i snitt på 100 ppm, dvs 0,010%. Eftersom halten är låg så är uranbrytning inte lönsam. Men precis som CPM hävdar Aura att det är utvinning av andra metaller som gör det hela lönsamt.
Biolakning nämns, innebärande att skiffern ska krossa till pulver och bredas ut över stora områden, sedan ska lakningsvätska pumpas igenom skiffern. Processen kräver mycket stora ytor.

Eftersom halten är låg, blir även dagbrotten enorma. Även Aura glömmer att nämna alla radioaktiva ämnen som blir kvar i avfallet, bl a torium, radium, polonium och bly, alla med förhållandevis korta halveringstider, torium-230 med 80000 år, är den längsta.
Uran-238 halveras på 4,5 miljarder år och utgör 91% av uranförekomsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade