Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 7 februari 2012

bergsbor för bergsbruk

Det kom ett flygblad i brevlådan undertecknat Privat arrangemang för bergsbor för bergsbruk. Jag bor i ett samhälle där ingen är anonym och jag förstår nog att det är ett indoktrineringsmöte, inte ett informationsmöte. De två prospekteringsbolagen ogillar förstås att det finns ett kompakt motstånd mot att bryta alunskiffer i nordostliga delen av Bergs kommun, bredvid Sveriges femte stora sjö som försörjer halva Jämtlands befolkning (ca 60000) med dricksvatten.
Till mötet har man bjudit in Bengt Niska, f. d.kommunalråd (S) från Pajala, där han lyckats få till en järngruva i dagbrott.


"Make Over" är ju inne, men vanligen för att göra något bättre och gärna vackrare än förut.

Före
Utsikt från Orrgården över snötäckta åkrar, som brukas för odling av vallväxter för mjölk-produktion och för hästuppfödning. I landskapet ingår också mindre skogsbestånd.

Efter:
Samma utsiktspunkt efter, men en helt annan utsikt.

Efter:
För evigt förgiftat med utsikt från Billsåsen norröver (om man bortser från dagbrottet mitt i bilden). Skulle kunna tänkas vara utsikt från Hoverberget norröver med gruvhålet mitt i och för övrigt ingenting kvar av den gamla bygden.

Lämpligt avstånd för bebyggelse 10 km från ytterkanterna av anläggningarna.

Bättre att lägga ner kärnkraften, korta ner arbetstiderna och ägna oss åt att ta hand om varandra, särskilt barnen, i stället för att shoppa. Tänk att få tid att umgås över generationsgränser osv.

Bergsbruk med måtta är bättre tycker ju jag. Återvinning och sparsamhet, inte överproduktion.

1 kommentar:

  1. Jag ber om ursäkt för felskrivning av Bengt Niskas partitillhörighet. Socialdemokrat är han, vilket jag rättat till ovan.

    SvaraRadera

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade