Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 19 januari 2010

COP15 - fiasko?

Varför det gick dåligt i Köpenhamn är ju inte svårt att förstå, i alla fall inte med facit i hand. 12000 som förhandlar i nästan 2 veckor och 193 beslutsfattare, som ska underteckna, kommer på fredag em, lagom till fikapausen Hur hade de tänkt att det skulle fungera? Miljörörelsen fick inte ens vara med, utan fick hålla till utanför.
Signalerna i media om att det skulle bli just inget resultat kom ju redan tidigt, självuppfyllande profetia?
Nästa möte: Lås in alla världens regeringschefer på ett slott (lättbevakat ställe) och låt de stanna där tills de är sams och lovar sluta kriga, avveckla kärnkraft och kärnvapen. Sedan skulle problemet hastigt och lustigt börja närma sig en lösning.
Inget land ska tillåtas att operera militärt utanför eget territorium. Stater som behöver hjälp ska anlita FN för insatser för fred. Statsledningen ska utses genom allmänna val, inte genom militära kupper. Så här enkelt är det. De regeringar som inte ställer upp på detta ska bojkottas. Vi har bara en jord och den måste vi värna, inte exploatera till undergång för livet på jorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade