Vid Visjön i Oviksfjällen

tisdag 19 januari 2010

Kärnavfallsrådets nyhetsblad 4

Kärnavfallsrådet (här en genväg till hemsidan) ordnade ett seminarium i december. När jag läser rapporten därifrån i nyhetsblad 4, reser sig håret! Britt-Marie Drottz Sjöberg, professor i socialpsykologi vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet, menade i sin föreläsning att enighet kan vara problematiskt. Gruppen avfärdas som olämplig beslutsfattare och hon menar att det är bättre att en person beslutar och tar ansvaret.
Igår tittade jag på dokumentärserien om "Världens Undergång", och undrar om det är Hitler som åsyftas, han fick ju onekligen en hel del uträttat. Är det så vi vill ha det?

I rapporten ifrågasätts sanningar. Rådet ska göra opartiska utredningar till våra politiker.

Att det finns en förening som heter Miljövänner för Kärnkraft är ju märkligt, men deras säte finns i Bua, vilket kan vara förklaringen. (2 km från Ringhals). Al Gore har ett citat i boken En Obekväm Sanning. Det är svårt att få en man att förstå något när hans lön hänger på att han inte förstår. (Upton Sinclair).

Nyhetsbladet finns ännu inte på hemsidan, men det kommer väl. Själv fick jag det via e-post från Milkas. Jag kan ju ha missuppfattat alltihop, så läs själva. E-posten avslutades med "Trevlig läsning". Jag tycker inte det var trevligt att läsa. Här finns massor med info om kärnkraftens avigsidor. Mycket innehålls rik på sanningar, som jag föredrar framför underhållning.

Just nu läser jag "En betraktelse på domedagsafton" av Lars Norberg. Det verkar inte ha tillkommit någon ny forskning sedan den publicerades 1976 som ger anledning till fortsatt användning av kärnkraft, tvärtom. Vi har avfall så det räcker. Att elen blir dyr är egentligen bara bra, då kommer det löna sig att spara.

Det kalla vädret har för hela Sverige klarlagt att vi kan börja den emotsedda kärnkraftsavvecklingen nu, 4 reaktorer "står", 2 "går" på halvfart. Det borde gå bra att stänga två reaktorer nu, helst de i Ringhals, för där bor det ca 5000 peroner inom 10 km radie. Alla lampor lyser som vanligt. Den industri som behöver 18 TW må ju ha stor potential för besparingar. Sedan återstår bara 8 reaktorer att avveckla de närmaste 10 åren. Tydliga signaler till finansmarknaden kommer att ge skjuts åt nya och bättre idéer. En framtid t o m, kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Civilingenjör CTH M68. Nästan 25 år arbetade jag vid Volvo PV. M 68 står för Maskinteknik och examensår (29 februari) maskinteknik, där ingår studier av hållfasthetslära, korrosion, ångturbiner, ånggeneratorer, förbränningsmotorer, konstruktionsmaterial, även polymera. Mina specialämnen blev textila, material, konfektion, spinning, tygframställningsmaskiner (väv, trikå, flor, nålfilt). Nu har jag börjat gräva lite i vad som händer i riksdagshuset, det hade jag inte tid till när jag jobbade. Då förlitade jag mig på att politiker tänkte avskaffa kärnkraft, skatteväxla, utnyttja rationalisering till att minska tiden för lönearbete. Vi blev lovade 1980 att kärnkraften skulle fasas ut till 2010. Tänk vad många med mig som gick på den "visionen". Nu må arbetet vändas för att rädda vår livsmiljö och skippa konkurrens, köp, slit och släng!

Bloggintresserade